Fra ordblind til direktør

29. august 2014  |  Hovedstaden  |

Man kan sagtens få en flot karriere som både dansklærer, direktør og sågar minister, selvom man er ordblind. Både kulturminister Marianne Jelved og tidligere direktør i Dansk Erhverv Søren B. Henriksen er ordblinde. De var derfor glade for at stille op, da HK Ungdom Hovedstaden satte fokus på ordblindhed ved et arrangement torsdag den 28. august.

Minister. Og ordblind

Marianne Jelved er glad for at HK Ungdom Hovedstaden sætter fokus på ordblindhed

Så sent som samme morgen sad Marianne Jelved med sin telefon og skulle skrive til en kollega. Hun prøvede tre gange at skrive ordet ’korrespondance’, men da den indbyggede stavekontrol hver gang satte røde streger, endte hun med at bytte ordet ud med ’mailudveksling’. Den måde at udskifte svære ord med andre, er en del af de strategier, som Marianne Jelved har benyttet, siden hun var en lille pige. I en alder af 70 gør hun det stadig mange gange dagligt.

Tag udgangspunkt i styrker

Marianne Jelved taler om ordblindhed

Marianne Jelved mener selv, at ordblindheden har gjort hende stædig i forhold til at ville kunne dét, hun ikke kan. Hun fandt tidligt på strategier til at blive bedre. Hun fandt eksempelvis ud af, hvad der var ens ved de stavefejl hun lavede, og så satte hun dem i system. Der var også en lærer, der var afgørende:

- Hun gav mig to forskellige karakterer ved skriftligt arbejde: Én for indhold og én for stavning. Det gav mig mod på at bruge sproget, for selvom jeg ikke kunne stave ordene, så brugte jeg dem rigtigt. Det gjorde, at jeg havde et stor ordforråd.

I sin tid som både dansk- og specialundervisningslærer tog Marianne Jelved også altid selv udgangspunkt i det enkelte barns styrker.

Det er vigtigt at kende sine rettigheder

En af de ting, som hun er meget opmærksom på i dag, er at mange ordblinde ikke er klar over, at de har ret til hjælp:

- Derfor er det dejligt, at HK Ungdom Hovedstaden er opmærksomme på ordblindhed. Det kan være med til at gøre de unge, som I møder, opmærksomme på de rettigheder, de har til hjælpemidler og undervisning, lød det fra Marianne Jelved.

Find din egen vej

Søren B. Henriksen har ikke ladet sig begrænse af at være ordblind

Aftenens anden oplægsholder var Søren B. Henriksen. Det lå ikke lige for at han skulle skabe sig en flot karriere i erhvervslivet. Han var ordblind og det med at få en uddannelse og et job virkede umuligt. Ungdomsårene blev brugt på atletik, søde piger og på at hygge sig.

Han var dog også god til at huske og analysere, og det brugte han til at kompensere for, at han havde store problemer med at læse og skrive. Det var de evner, der endte med at få ham gennem ikke blot gymnasiet, men også jurastudiet.

Siden har han været højtprofileret forsvars- og erhvervsadvokat. Men han har stort set ikke læst noget af dét, som han har siddet med. Han kendte hovedtrækkene og analyserede og forhandlede ud fra det. Det sammen gjorde sig gældende, både da han satte sig i spidsen for Butik og Kontor Arbejdsgiverforeningen (BKA), der siden voksede sig stærk og blev til Dansk Handel og Service, til han sad i direktørstolen i Dansk Erhverv.

- Jeg kan ikke skrive, men jeg kan diktere. Så jeg havde en virkelig dygtig sekretær – og det var da helt afgørende. Det har jeg betalt mange penge for i årenes løb, men det var jo alle pengene værd! lød det blandt andet fra Søren B. Henriksen.

Vi er alle dygtige til noget

Han synes, at det er vigtigt, at fokusere på det enkelte menneskes styrker og evner i stedet for at trække alle gennem samme mølle.

- Hvis man har en elefant, en abe, en krokodille og en giraf og laver en konkurrence om hvem af dem, der hurtigst kan komme op i toppen af et træ, så er det oplagt, hvem der vinder. Men en elefant kan vælte et træ og bære det. En giraf har overblikket – på samme måde gælder det om at få menneskers forskellige talenter i spil, lød det fra den erfarne erhvervsmand.

Der er hjælp at få

Tilhørere til foredrag

Der er brug for fokus på ordblindhed, for alt for mange børn får ikke hjælp til deres ordblindhed. Derfor er det først, når de starter på en ungdomsuddannelse, at ordblindheden bliver opdaget.

Rie Nielsen er forstander på Hovedstadens Ordblindeskole, og hun var aftenens tredje oplægsholder. Ordblindeskolen er for alle, der er ude over undervisningspligten – det vil sige efter 9. klasse. Alt fra udredning af ordblindhed til rådgivning og undervisning er gratis. Der er brug for det, for hver 6. dansker har dårlige læsefærdigheder. Og det er muligt, at gøre meget for at hjælpe den enkelte.

Læs mere her: Link til Hovedstadens Ordblindeskole

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK