HK træder nye veje i det sjællandske

29. august 2014  |  Sjælland  |

Fra Kalundborg over Næstved til Nakskov rykker fagforeningen HK i de kommende uger ud på kommunale og regionale arbejdspladser. Baggrunden er, at vi ønsker at tage temperaturen på de aktuelle udfordringer i det sjællandske forud for overenskomstforhandlingerne i 2015.

- Vi vil gerne involvere vores medlemmer og ændre på, at overenskomstforhandlingerne ofte er noget, som opleves fjernt og langt fra vores medlemmer, siger Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland.

Mange danskere har svært ved at kende forskel på, hvilke rettigheder i arbejdslivet der skyldes lovgivning, og hvilke rettigheder der er opnået gennem overenskomsten. Det vil vi i HK Kommunal nu gøre noget ved, fortsætter Michael Rosenberg. Derfor vil vi forud for overenskomstforhandlingerne 2015 rykke ud på de kommunale og regionale arbejdspladser i Region Sjælland for at tale med medlemmer og andre interesserede om deres udfordringer i hverdagen.

- HK ønsker, at overenskomstforhandlingerne i højere grad bliver forankret på arbejdspladserne og hos medarbejderne. I stedet for på et fagforeningskontor bag lukkede døre, supplerer Michael Rosenberg.
Og flere steder byder vi på croissanter og kaffe fra kaffevogn, imens vi indgår i dialog med de ansatte.

Her kommer vi på Sjælland

• Mandag den 1. september 2014 i Roskilde Kommune, Næstved Kommune og på sygehuset
  • Fredag den 5. september 2014 i Kalundborg Kommune, Slagelse Kommune og på sygehuset
  • Tirsdag den 9. september 2014 i Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune og Vordingborg Kommune
  • Onsdag den 10. september 2014 på Holbæk sygehus, i Holbæk Kommune og Odsherred Kommune

Vi ønsker dialog og øget synlighed på arbejdspladserne

På flere af arbejdspladserne vil man blandt andet kunne møde Formandsskabet i HK Kommunal, Bodil Otto og Mads Samsing, og den lokale sektorformand Michael Rosenberg.

Derudover vil faglige konsulenter og lokale tillidsrepræsentanter kunne træffes og er til rådighed for dialog.

Jeg håber, at både arbejdsgivere, medlemmer og ikke-medlemmer tager godt imod det nye initiativ, der rummer omkring 25 arrangementer rundt omkring på Sjælland de to første uger af september, udtaler Michael Rosenberg og fortsætter:

- Vi vil være mere synlige på arbejdspladserne, og vi vil i dialog med vores medlemmer om deres udfordringer på arbejdspladsen. På den måde tror vi, at vi når en højere grad af forankring af overenskomsten hos medlemmerne på den enkelte arbejdsplads.

Overenskomsten handler jo i bund og grund om hverdagen på arbejdspladsen, men tidligere har vi været meget formelle, og forretningsgangen har været lidt tung, og medlemmer skullet igennem mange led for at blive hørt. Nu kan man komme direkte til os med de udfordringer, der er på arbejdspladserne, og derved opleves vi mere nærværende og lyttende.

I HK oplever vi, at overenskomsten for mange i dag opfattes som noget fjernt og teknisk. Og samtidig er der høj grad af usikkerhed om, hvorvidt rettigheder på arbejdspladsen skyldes lovgivning eller overenskomst. Syv ud af ti lønmodtagere i Danmark tror, at det er politikerne på Christiansborg, som fastsætter mindstelønnen gennem lovgivning. Og bare halvdelen af LO-forbundenes egne medlemmer er klar over, at det er deres fagforening, der sikrer dem nogle fornuftige løn- og arbejdsforhold gennem en rigtig overenskomst.- Den manglende viden vil vi rigtig gerne rette op på. Overenskomsten er sammen med de mange dygtige tillidsrepræsentanter fundamentet for, at det offentlige Danmark kan udvikle sig, så effektivitet og kvalitet går hånd i hånd, og borgerne får en god service, siger Michael Rosenberg.

Eksempler på rettigheder i HK Kommunals kontoroverenskomst med KL

• Mindst 15,5 procent arbejdsgiverbetalt pension
  • ½ times betalt spisepause
  • 6. ferieuge
  • Særlig feriegodtgørelse

HK har beregnet, at værdien af disse rettigheder fra overenskomsten løber op i godt 80.000 kroner om året – hvis man sådan sætter kroner og øre på. Derudover kommer andre rettigheder som børns 1. og 2. sygedag, seniordage og hjælp til efteruddannelse fra kompetencefond/pulje på 25.000 kroner årligt.

Kommunal Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK