Hvad kom der egentlig ud af lyttemøderne med fagforeningen

29. august 2014  |   |

”En lyttedug i stormfulde højder – mon ikke også vi kunne vinde en fotokonkurrence”

I foråret lovede fagforeningens ledelse, at de mange medlemmer som tog imod invitationen i foråret til de 5 lyttemøder med fagforeningsledelsen, og kom med forslag, ideer og krav, ville blive taget alvorligt og få indflydelse.

Nu går vi i gang med opfølgningen og omsætter de mange ord til handlinger. Vi ønsker simpelthen at organisere fagforeningsarbejdet på en endnu bedre måde for at få mest mulig indflydelse og bedst mulige resultater – sammen med medlemmerne.

Onsdag 27. august var 20 tillidsrepræsentanter og særligt engagerede medlemmer derfor inviteret til Aktivdag i HK forbundshuset for, at gennemgå de rigtig mange input og finde ind til de ønsker som flest medlemmer har peget på, at fagforeningen skal sætte forrest i kampen for forbedrede løn – og arbejdsvilkår.

Det blev en hektisk dag med alvorlig debat af forslagne – men undervejs var der også plads til at ringe til flere medlemmer, - tage et smut ind til Kort & Godt på Hovedbanegården og invitere til nye lyttemøder, samt en flaghejsning, eller rettere en symbolsk flagning foran HKs Forbundshus, med en af de mange tæt udfyldte ”lytteduge” fra lyttemøderne med medlemsønsker. Noget der blev lagt mærke til i forbundshuset.

I den muntre – og alligevel alvorlige ende – blev en pose økologiske citroner forvandlet til en forfriskende limonade til deltagerne – med den pointe at de sørgelige rester af de ”pressede citroner” illustrerede hvordan mange medlemmer har det efter en ekstra hård arbejdsdag hvor ansvaret for arbejdsmiljøet blæser i vinden.

”Citronkuren” er tænkt som et inspirerende eksempel på en aktivitet på arbejdspladserne som alle kan deltage i hvis man har svært ved at råbe de ansvarlige op ved at overlevere de pressede citroner det rette sted hen. Og vi håber at kreativiteten vil brede sig i den retning – med flere ideer til rammende aktiviteter der kan iværksættes efter behov.

Nu rejser vi en medlemsdreven faglig dagsorden

I forlængelse af Aktivdagen skal fagforeningens bestyrelse på sit møde 4. – 5. september tage skridt til at formulere en ny type ”medlemsdreven faglig dagsorden”. Den bliver frit tilgængelig og vil afspejle budskaberne fra medlemmerne. Samtidig bliver det en fornyende kombination af, at fremsætte rimelige faglige krav og samtidig gennemføre aktiviteter alle medlemmer kan bakke op om. Det er nemlig utrolig vigtigt at medlemsopbakningen bliver synlig når det gælder.

Mange tænker nu, jamen hvad er det så for krav og temaer som er i spil – hvad har fagforeningens ledelse og deltagerne i Aktivdagen fået ud af medlemmernes mange anstrengelser på lyttemøderne for at få indflydelse?

Hvad er de væsentligste medlemsønsker

For at løfte sløret kan det nævnes, at følgende krav og temaer er med i opløbet til næste uges bestyrelsesmøde – det drejer sig bl.a. om:

At opnå mere indflydelse på eget arbejde, aftale om ”Ny løn” for tjenestemænd, ”ligeløn for lige arbejde”, forbedret faglig opbakning til sikring af kompetenceudvikling, tilbud om  karriererådgivning, mere tryghed i ansættelsen – mere åben information fra topledelsen om fremtiden, bedre samarbejde i virksomhederne, at skabe ”det nye fællesskab” i fagforeningen som er udtrykt i HKs slogan ”Sammen er du stærkere”, mere rådgivning og klare fortolkninger af arbejdstidsreglerne, fortsat øget indflydelse på fagforeningens og HKs faglige strategier, flere initiativer til sociale medlemsarrangementer, endnu mere information om hvad fagforeningen og HK tilbyder medlemmerne, endnu mere faglig kant i kommunikationen i virksomhederne og forstærket tværfagligt samarbejde mellem de andre faglige organisationer i virksomhederne.

På Aktivdagen var der bred enighed om, at gode kollegaer og deres evne til, at passe på sig selv og hinanden er og bliver det vigtigste aktiv på en arbejdsplads. Det er det flest medlemmer peger på som alfa og omega hvis en arbejdsplads skal ”hænge sammen”. Og man kan vælge at se det som det afgørende plus på en god arbejdsplads – eller som et nødværge der hvor ledelsen svigter.

Vi fortsætter med at lytte – samtidig med at vi handler

Der vil blive afholdt yderligere 3 lyttemøder i efteråret nemlig d. 29/9.(øst), – d. 30/9.(øst) – d. 1/10.(vest),som du allerede bør reservere i kalenderen og om nødvendigt sikre dig tjenestefriheden til. Møderne ligger i tidsrummet kl. 16 – 19 og adresserne oplyses snarest, samtidig med at vi åbner op for tilmeldingerne efter først til mølle princippet. Så hold øje med hjemmesiden, din Outlook og nyhedsbrevene.

Mange har også i år fået en henvendelse fra deres tillidsrepræsentant der har spurgt ind til den enkeltes ønsker og ideer. Efterfølgende er forslagene blevet noteret i et ”lytteark” - som så er sendt ind til fagforeningens ledelse. Hvis du ikke har haft muligheden endnu så kan du finde blanketten ”sig din ærlige mening” her på hjemmesiden.

Udfyld den allerede i dag – eller når du får tid - og send den til sekretariatet på flemming.bock@hk.dk. Vi sætter stor pris på at få fat i alt den inspiration, konstruktiv kritik og gode forslag som vi ved eksisterer ude blandt jer medlemmer – og som kan være med til at sikre, ”At sammen er du stærkere”.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK