Midt- og vestjyske HK’ere kan selv præge løn- og arbejdsvilkår

01. september 2014  |  MidtVest

Forhandlinger om overenskomster tager udgangspunkt i kommunalt og regionalt ansattes egne input, der netop nu samles ind 20 steder i landsdelen

HK MidtVest tager temperaturen på aktuelle udfordringer på de kommunale og regionale arbejdspladser i uge 36 og 37, når medarbejdere og formanden fra det lokale HK-kontor rykker ud til medlemmerne hos kommuner og regionen her i området.

- Målet er at hente inspiration til overenskomstforhandlingerne i 2015 og ikke mindst at involvere medlemmerne. Vi vil være mere synlige på arbejdspladserne, og vi vil i dialog med medlemmerne om deres udfordringer på arbejdspladsen. På den måde tror vi, at vi når en højere grad af forankring af overenskomsten hos medlemmerne på den enkelte arbejdsplads, siger Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest

Hvad er lov, og hvad er overenskomst?

Mange midt- og vestjyder har svært ved at kende forskel på, hvilke rettigheder i arbejdslivet der skyldes lovgivning, og hvilke der er opnået gennem overenskomster:

- Manglende viden og dermed indirekte fravalg af aktivt at bidrage til egne arbejdsvilkår kan få alvorlige konsekvenser for den enkeltes arbejdsforhold, siger Marianne Køpke og understreger, at jo flere, der står bag et krav, jo mere vægt har medarbejdersiden under overenskomstforhandlinger både på nationalt og lokalt plan.

Netop derfor rykker HK MidtVest dialogen ud blandt dem, det handler om: ansatte under HK Kommunals overenskomster.  Og Marianne Køpke glæder sig til omkring 20 arrangementer rundt om i det midt- og vestjyske i de to første uger af september.

Overenskomsten giver værdi for mindst 105.000 kroner

HK har gennem mange årtiers overenskomster opnået mange rettigheder til medlemmerne blandt andet pension, spisepause, 6. ferieuge og særlig feriegodtgørelse. Omregnet udgør værdien af de rettigheder godt 80.000 kroner om året. Derudover kommer rettigheder som børns 1. og 2. sygedag, seniordage og hjælp til efteruddannelse fra kompetencefond/pulje på 25.000 kroner årligt.

Syv ud af ti lønmodtagere i Danmark tror, at politikerne på Christiansborg fastsætter mindstelønnen gennem lovgivning, mens kun halvdelen af LO-forbundenes egne medlemmer ved, at det er deres fagforening, der sikrer dem fornuftige løn- og arbejdsforhold gennem overenskomst.

- Den manglende viden vil vi rigtig gerne rette op på. Overenskomsten er, sammen med de mange dygtige tillidsrepræsentanter, fundamentet for, at det offentlige Danmark kan udvikle sig, så effektivitet og kvalitet går hånd i hånd, og borgerne får en god service, slutter Marianne Køpke.

Overenskomst Medbestemmelse