Færre til at analysere i fødevarekontrollen

02. september 2014  |  Dansk Laborant-Forening

Tænker vi tilbage til 2013, var hestekødsskandalen et varmt emne. Dengang som nu påpegede Dansk Laborant-Forening og HK, at der er noget helt galt med måden, besparelserne inden for fødevarekontrollen er blevet grebet an. Det skrev Susanne Bahne Hansen, formand for Dansk Laborant-Forening/HK, Helle Vendelbo Jensen, næstformand for Dansk Laborant-Forening/HK og Estrid Husen, formand for HK Stat Sjælland i et fælles debatindlæg i avisen Sjællandske den 30. august 2014.

Danmark er gået fra 32 til to fødevarekontrollaboratorier – et i Aarhus og et i Ringsted – siden år 2000. Skal man tro Fødevarestyrelsens egne forklaringer, har fødevarekontrollen fortsat samme antal medarbejdere. Antallet af prøver er også på samme niveau, beretter Fødevarestyrelsen.

På seks år er antallet af laborantstillinger dog faldet med 13 procent inden for Fødevarestyrelsen.   Det står at læse i statens opgørelser over medarbejdersammensætningen.

Der er med andre ord sket en markant nedlæggelse af stillinger hos faggruppen, der analyserer prøverne.

De resterende laboranter knokler allerede nu på livet løs, mens medierne beretter om den ene fødevareskandale efter den anden.

Senest har rullepølseskandalen sat spørgsmålstegn ved Fødevarestyrelsens interne arbejdsgange, ressourcer eller manglen på samme.

Tænker vi tilbage til 2013, var hestekødsskandalen et varmt emne.

Dengang som nu påpegede Dansk Laborant-Forening og HK, at der er noget helt galt med måden, besparelserne inden for fødevarekontrollen er blevet grebet an.   Fødevarestyrelsen forsikrer derimod, at nedlæggelsen af 30 laboratorier og et markant antal laborantstillinger ingen betydning har for fødevaresikkerheden.

Den forklaring er svær at forstå logikken i, når antallet af hænder, der skal analysere samme antal prøver, er faldet så markant.   Hverken Fødevarestyrelsen eller Fødevareminister Dan Jørgensen kan bortforklare, at fødevarekontrollen har været ramt af laboratorielukninger og har færre laboranter ansat.

Skiftende fødevareministre har forsvaret lukningerne med, at området har opprioriteret egenkontroller og implementeret smartere arbejdsgange.

Måske lidt for smarte?

Kontrolbesøg er erstattet af flere egenkontroller hos producenterne. Tillid er erstattet med forargelse hos forbrugerne, når sager om fusk og sjusk toner frem i medierne.

Lad os håbe for forbrugerne, at efterårets forhandlinger om et nyt fødevareforlig indeholder en ekstra finansiering til flere kontrolbesøg, flere laboranter og mere forskning i hurtigmetoder, så fødevarekontrollen kommer til at stå stærkere i kampen mod fødevaresynderne i fremtiden.

Ingen effektiviseringer uden investeringer – det er den dyrekøbte erfaring efter mange års forfejlet besparelser i fødevarekontrollen.