Højesteret sikrer elever lige vilkår

02. september 2014  |  HK Privat

En arbejdsgiver kan ikke undskylde manglende pensionsindbetaling til elever med, at der ikke er overenskomst i virksomheden. Og indbetaler virksomheden ikke medarbejderens pensionsbidrag, skal den betale det én gang til - selv om bidraget er blevet udbetalt med lønnen. Det slår en dom fra Højesteret fast

Højesteret har tilkendt et HK/Privat-medlem godt og vel 5.500 kr. plus renter i efterbetaling af manglende pensionsbidrag. Det manglende pensionsbidrag blev optjent, da medlemmet var elev, og arbejdsgiveren skulle have trukket bidraget fra medlemmets løn og indbetalt det på en arbejdsmarkedspension.

- jeg er meget tilfreds med, at vi har fået slået fast, at arbejdsgivere ikke kan undslå sig forpligtelserne i overenskomsterne over for elever med henvisning til, at man ikke føler sig forpligtet af overenskomsten, men kun loven.

Vi ser desværre mange sager, hvor arbejdsgivere ikke indbetaler pension eller andre løndele, fordi de ikke har sat sig ordentligt ind i lovgivningen, som klart siger, at elever skal aflønnes efter bestemmelserne i den overenskomst, der er på området, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Manglende betaling for overarbejde
Sagen begyndte, da medlemmet efter en lang periode med meget overarbejde blev opmærksom på, at hun hverken fik overarbejdsbetaling, fritvalgsbidrag eller pensionsbidrag af sin løn. Arbejdsgiveren mente, at når virksomheden ikke havde tiltrådt overenskomsten, så var man heller ikke forpligtiget til at følge løn- og pensionsbestemmelserne i denne.

Efter kendelse i Tvistlighedsnævnet betalte virksomheden for overarbejde, fritvalgsbidrag, sin del af pensionsbidraget, svarende til 8 procent af bruttolønnen, og mangelfuldt ansættelsesbevis. Godt og vel 33.000 kroner.

Men man ville ikke betale medlemmets eget pensionsbidrag, 4 procent, med henvisning til, at medlemmet allerede havde fået udbetalt den fulde løn uden træk af pensionsbidrag.

Indbetaling til pension er arbejdsgivers ansvar
DI, som førte sagen for virksomheden, mente, at erhvervsuddannelseslovens bestemmelser, som regulerer elevers lønforhold, ikke indeholder krav om, at bidraget skal indbetales på en pensionsordning, og at det er i orden at udbetale beløbet med lønnen.

Men Højesterets afgørelse var klar: Elever har ret til indbetaling af pensionsbidrag på en pensionsordning, uanset om der er overenskomst på en virksomhed eller ej, og det er arbejdsgiverens ansvar, at det sker.

- Arbejdsgivere, der ikke overholder forpligtelsen til at give elever den overenskomstmæssige løn og sørger for, at der betales til en pensionsordning, må altså betale på ny, siger Klara Hoffritz.

Elev

læs
 andre nyheder
fra HK/Privat

Klik her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK