Arbejdsmiljøet halter ofte ved udlicitering

03. september 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Hvert tiende udbud fra blandt andre kommuner og regioner bliver vundet af private virksomheder, der har fået en rød eller gul smiley af Arbejdstilsynet for dårligt arbejdsmiljø. De ansattes trivsel og kvaliteten af den service, borgerne modtager, er som forbundne kar, mener HK Kommunal.

Virksomheder med dårligt arbejdsmiljø scorer offentlige million-ordrer. Først giver Arbejdstilsynet virksomheder påbud for dårlige arbejdsforhold, der er til fare for medarbejdernes helbred, og forlanger, at arbejdet standses. Så vinder selvsamme virksomheder kontrakter hos det offentlige for millioner. Det skriver UgebrevetA4.

Hvert tiende EU-udbud herhjemme bliver ifølge Ugebrevet vundet af virksomheder, der samtidig har inkasseret en rød eller gul smiley af Arbejdstilsynet for dårligt arbejdsmiljø. Virksomheder, der tilsammen har snuppet 122 ordrer. Det viser en analyse af 1.199 offentlige EU-udbud fra juli 2013 til juli 2014.

Beskæftigelsen i fokus

Mads Samsing

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, ikke overrasket over tallene.

- I beskæftigelsesindsatsen har vi jo set eksempler på, at en udlicitering til private virksomheder ikke alene har haft fatale konsekvenser for borgerne, men så sandelig også for de ansatte, siger Mads Samsing og fortsætter:

- Om de private virksomheder har modtaget røde eller gule smiley’er, før de fik opgaverne, skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan blot konstatere, at Arbejdstilsynet har været inde med stærke påbud om arbejdsmiljø til udliciterede virksomheder på beskæftigelsesområdet.

Trivsel er kvalitet

Næstformanden pointerer, at de ansattes trivsel og kvaliteten af de borgernære ydelser er som forbundne kar.

- De ansattes trivsel og motivation er helt afgørende for kvaliteten af de ydelser, borgerne med rette kan forvente. De offentlige arbejdsgivere må simpelthen have mere fokus på arbejdsmiljøet, hvis de privatiserer, siger Mads Samsing.

Arbejdsgivere hugger en hæl…

Ifølge det offentliges udbudsmateriale står der ellers, at virksomheder, der byder på opgaven, skal dokumentere et ordentligt arbejdsmiljø. Der bliver bare ikke fulgt op på intentionerne på papiret, konkluderer Peter Hasle, professor i arbejdsmiljø på Aalborg Universitet.

- Det offentlige lægger tilsyneladende ikke vægt på arbejdsmiljø som et relevant konkurrenceparameter. Hvis pris er det eneste parameter for at vinde en kontrakt, vil virksomheder være tilbøjelige til at byde så billigt som muligt på bekostning af hvad som helst. Arbejdsgivere fristes til at hugge en hæl og klippe en tå, når det gælder arbejdsmiljøet, for at få en skarp pris, siger Peter Hasle til Ugebrevet A4.

Arbejdsmiljø

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk