Tusinder har mistet dagpengeretten

08. september 2014  |  HK Danmark  |  A-kasse  |

4.993 medlemmer af HK’s a-kasse er faldet ud af dagpengesystemet, siden de nye dagpengeregler trådte i kraft i januar 2013.

De nye dagpengeregler har gjort et brutalt indhug blandt HK’s ledige dagpengemodtagere.

Efter ændringerne i dagpengesystemet i januar 2013 havde 4.993 ledige HK’ere ved udgangen af august mistet retten til dagpenge. Bare 927 havde fundet arbejde. 126 havde genoptjent dagpengeretten igen. Resten er på forskellige ydelser, i uddannelse eller på efterløn. 500 havde hverken ydelser eller lønindkomst. Det viser tal fra A-kassernes Samvirke.

Det forventes, at yderligere næsten 1.000 medlemmer vil miste retten til dagpenge frem til årsskiftet. Det betyder, at flere end 5.000 medlemmer ved årets udgang vil være faldet ud af dagpengesystemet som følge af de nye dagpengeregler.

HK’s formand Kim Simonsen er bekymret over de høje tal, og han opfordrer regeringen til at gøre noget, så ingen ledige mister deres forsørgelsesgrundlag.

- Vi taler om mennesker, der i årevis har betalt til dagpengesystemet, men når de så selv får brug for det, bliver de smidt ud efter to år og stilles overfor umulige krav til at kunne genoptjene retten til dagpenge, siger han.

I juni nedsatte regeringen en dagpengekommission, der i slutningen af 2015 skal udkomme med forslag til, hvordan man kan forbedre og reformere dagpengesystemet. En god ide, mener HK-formanden, men kommissionen må ikke fungere som syltekrukke.

- De mennesker, der er faldet ud af dagpengesystemet, kan ikke vente til slutningen af 2015 på en større reform. Nogle af dem har mistet alt – også retten til kontanthjælp - så som et minimum bør der straks gøres noget for at hjælpe disse mennesker. De har brug for hjælp, siger Kim Simonsen.

Et af forslagene fra HK og den øvrige fagbevægelse har været at halvere den tid, det tager at genoptjene dagpengeretten fra et år til et halvt år. Hvis regeringen havde fulgt forslaget, ville 348 ledige medlemmer siden 1. januar 2013 have bibeholdt dagpengeretten.

- Men en halvering af genoptjeningsperioden gør det ikke alene. Når så mange mennesker mister dagpengeretten er hullerne i sikkerhedsnettet blevet for store, siger Kim Simonsen.

Ledig Dagpenge