Danske chefer for dårlige

08. september 2014  |  HK Danmark  |

Danske ledere er generelt ikke klædt godt nok på til opgaven med at lede deres medarbejdere. Det mener ekspert i stress og ledelse, Thomas Milsted.

Jeg plejer at sige, at man skal passe på yngre, kronragede chefer, der løber maratonløb, siger Thomas Mildsted, som er ekspert i stress og ledelse.

Danske chefer er ikke dygtige nok til at håndtere deres medarbejdere og især medarbejdernes trivsel.

Den hårde påstand kommer fra eksperten i stress og ledelse, Thomas Milsted, der er aktuel med bogen, ”Arbejdsglad, sådan skaber du bedre resultater med glade medarbejdere. ” Thomas Milsted undrer sig over, at lederne ikke bliver uddannet i strategisk ledelse i forhold til arbejdsmiljøet.

- Danske ledere er virkelig ringe uddannet i ledelse. Det ryster mig, at virksomhederne og deres ledere har en meget fluffy tilgang til psykisk arbejdsmiljø, mens man i forhold til alt mulig andet har en strategisk tilgang fx markedsføringen og måden at tjene penge på. På trivselsområdet mangler lederne eksakt viden om, hvordan man gør. Der er helt klart mangler i tilgangen til arbejdsmiljø og trivsel, siger han, der også kritiserer virksomhedernes rekruttering af ledere.

Falder på maven for ekstreme lederemner

- Dels er lederne ikke godt nok uddannet, men noget andet, som kan være problemet er selve ledelsesstilen – den måde du er som person. Vi ved, at man ikke ændre sin personlighed. Er din chef psykopat eller har han nogle af de træk, kan man ikke ændre på dem. Man kan ikke afpsykopatisere ham. Det er rekrutteringen, den er gal med, siger Thomas Milsted.

Han beskylder virksomhedernes HR-afdelinger for at falde på maven fx for lederkandidater, der dyrker ekstremsport i deres fritid.

- Jeg plejer at sige, at man skal passe på yngre, kronragede chefer, der løber maratonløb. Tænk på alle de timer, de bruger for at træne sig op til et maraton. De vil som chefer ikke kunne undgå at sætte barren højere i forventningerne til deres medarbejdere. De vil ubevidst stille for høje krav til deres medarbejdere. Og nu er det ikke nok at løbe maraton længere. Nu skal du ud i en triatlon, siger han, der ikke mener, at det er lederkvalifikation, at udøve ekstremsport. Samtidigt understreger han, at det naturligvis er folks egen sag, om de dyrker sport i fritiden eller ej.

- Men det, virksomhederne skal forstå er, at man ikke bliver en god leder bare fordi, man er eliteidrætsudøver.

Chefen kan jo fyre én

En medlemsundersøgelse om trivsel på arbejdet, som HK gennemførte i maj viser, at chefen er helt central for medlemmernes oplevelse af trivsel i det daglige arbejde. På godt og ondt.

- Det er klart chefen er vigtig. Han kan jo fyre én. Det vil sige, at enhver adfærd fra chefens side, der kan gøre medarbejderen i tvivl om, hvorvidt han er truet eller ej, skaber et ulige forhold, som også kan skabe frustration og angst, siger Thomas Milsted, der advarer om, at man ser på ledere og medarbejdere som hinandens modsætninger.

- Det er rigtig vigtigt, at chefen fungerer som sparringspartner. Jeg synes jo ikke, at chefen og medarbejderen er hinandens modsætninger, men at de er en forudsætning for hinanden i forhold til at få løst en opgave. Medarbejderne er skuespillerne og chefen er instruktøren med det forkromede overblik over den samlede film. Den enkelte medarbejder skal så udfylde sin rolle så godt han kan i samspil med de andre, siger han.

- Men lederne skal også forstå, at ledere og medarbejdere er hinandens forudsætninger. De har ofte fordomme i forhold til medarbejderne – fx at medarbejdere kun gør, hvad der er bedst for dem selv. Men det er ikke hvad jeg oplever – tværtimod vil medarbejderne gerne løse de opgaver. Mange ledere har det sådan, at ”hvis medarbejderne bare gjorde, hvad jeg sagde, så ville der ikke være noget problem”. Men det er ikke det det handler om. Det handler om at inddrage medarbejderne – ”hvordan synes I, vi kommer derhen”.

Chefen skal være klar i sine forventninger

- Opgaven er at motivere medarbejderne til at nå et fælles mål. Chefen er inspirator og indpisker – den der skal gå forrest. Er målet ikke klart, og lykkes det ikke at være den motiverende kraft, kan det være et helvede for medarbejderne. Lederen skal rydde vejen for alle de forhindringer, der gør, at du ikke kan udføre dine kerneydelser. Han skal være sekretær for medarbejderne – så de ikke skal bruge tid på al mulig bureaukratisk bøvl, men passe deres kerneydelse.

- Sidst men ikke mindst skal chefen være klar i sine forventninger, så medarbejderen ved, om han lever op til dem. I dag er vi meget overladt til selvledelse og eget initiativ, men det gør også, at man kan være i tvivl om, hvorvidt man lever op til forventningerne eller udfylder den rolle, man har. Derfor endnu vigtigere i dag, at cheferne gør det klart, om man lever op til forventningerne og udfylder rollen, siger Thomas Milsted.

Læs artiklerne om chefer fra HK-bladet her

Arbejdsmiljø