Stressede medarbejdere er ofte syge

08. september 2014  |  HK Danmark  |

Hver femte HK ‘er føler sig stresset på grund af arbejdet. Stressede ansatte melder sig oftere syge end medarbejdere der trives, viser ny HK-undersøgelse. HK opfordrer virksomhederne til at tage problematikken alvorligt.

Et par sygedage hér – et par sygedage dér.

Ansatte, der balancerer på kanten af stress, er langt mindre robuste og har flere sygedage i end deres ustressede kolleger.

Det viser en ny medlemsundersøgelse foretaget af HK Danmark.

- Ingen skal blive syge eller kede af det på grund af deres arbejde. Vi ved, at når ansatte når ud over kanten af deres stresstærskel, kan det koste lange perioder med sygemeldinger på grund af stress. Det er uacceptabelt både for den enkelte medarbejder og for virksomheden, siger HK's næstformand, Mette Kindberg.

Undersøgelsens viser, at mere end hver femte – 21 procent – af HK’erne føler sig stressede som følge af deres arbejde.

Og er du først stresset, er der større risiko for, at du melder dig syg: Mere end hver tredje – 36 procent – af de respondenter, der ofte eller altid føler sig stressede som følge af deres arbejde, har haft sygeperioder på mere end seks dage i løbet af et år. Og samtidig sker sygemeldingen ofte af årsager, der skal findes på arbejdet.

Til sammenligning har bare 22 procent af dem, der sjældent eller aldrig føler sig stressede, mere end seks sygedage om året – og sygemeldingerne har så godt som aldrig noget med arbejdet at gøre.

- Glade og trygge medarbejdere betaler sig. Medarbejdere, der føler sig trygge, ikke lider under et voldsomt arbejdspres og har indflydelse på deres opgaver bliver mindre syge. Man er simpelthen mere villig til at give en ekstra skalle, når man kan lide sit arbejde. Alle vinder på en tryg arbejdsplads, siger Mette Kindberg.

Undersøgelsen viser også, at de medarbejdere, der er meget stressede, samtidig føler, at de ikke har indflydelse på eget arbejde. De kan sjældent arbejde uforstyrret dagen igennem, og virksomhedens værdier falder sjældent sammen med deres egne. Og det kan kun virksomheden ændre på, mener Mette Kindberg.

- Virksomheden har ledelsesretten og dermed ansvaret for, at medarbejderne trives. Derfor gælder det for virksomheden og lederen om at arbejde meget bevidst med at skabe tillid og tryghed. Når først det hele er kørt af sporet – når medarbejderne er bange for chefen eller mobber hinanden, så er det næsten umuligt at reparere på arbejdsklimaet, siger Mette Kindberg.

- Derfor kan jeg kun opfordre virksomhederne til at arbejde målrettet med trivslen for medarbejderne. Her ligger formuer gemt i form af forøget produktivitet og sparede omkostninger til sygedagpenge og vikarer. HK hjælper gerne med løsningerne, siger hun.

1.814 medlemmer besvarede spørgeskemaet, der blev sendt ud i midten af maj.

Stress Arbejdsmiljø Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK