Vi drømmer om lønstigninger

08. september 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Arbejder du med IT i staten, er det nu du kan få indflydelse på næste års overenskomstforhandlinger.

Hvis du selv kunne ændre én ting ved din overenskomst, hvad skulle det så være? Spørgsmålet er helt reelt, for det er nu, at du har chancen for at få indflydelse.

Selv om de reelle forhandlinger for statsansatte på IT-området først går i gang efter nytår, så har HK’s tillidsfolk allerede holdt de første møder, hvor de samler ønsker og ideer til forbedringer af overenskomsten, fortæller Gitte Korsgaard, der repræsenterer SAMDATA\HK ved forhandlingsbordet.

Hun vurderer, at selve lønnen er en af de ting, der godt kan komme højt på dagsordenen denne gang.

”Vi så meget gerne generelle lønstigninger på tværs af alle løngrupper denne gange. Husk, at folk stort set ikke har fået ekstra i lønposen de sidste mange år.”

”En anden måde at opnå lønstigninger ville være ved at oprette en særlig løngruppe til IT-folk. Vi oplever ofte, at IT-folk ikke kan rykke op til en højere løngruppe, fordi de ikke har ledelsesansvar. Men de har måske et stort ansvar for, at nogle helt centrale systemer kører, og at der udvikles nye og bedre løsninger. Det belønnes blot ikke i de gamle lønrammer, der har mere fokus på ledelseshierarki.”

Hun understreger, at det er karakteristisk, at IT-folk i højere grad end mange andre faggrupper, konstant må holder sig opdateret med viden om trends og værktøjer for at kunne levere gode løsninger. Det belønnes ikke, fordi der ikke altid er formelle ECTS-point og titler koblet sammen med den viden, folk har skrabet sammen.

Står gratis stand-by

Gitte Korsgaard

Et andet ønske er, at der skal betales for overarbejde, som aflyses uden varsel. Det er lige nu gratis for cheferne at sætte hele en hel organisation på stand-by i aften og weekend-timer.

”Vi oplever nogle gange, at medarbejderne skal stå klar til at tage på arbejde i fx weekender, hvis der er gang i server-opdateringer. Men lige nu kan cheferne aflyse overarbejdet uden varsel uden, at det koster noget. Det gør det helt umuligt for folk at disponere over deres fritid.”

På et møde for tillidsfolk i Nyborg, blev det foreslået, at overenskomsten skal justeres, så der skal betales for mindst 1,5 times overarbejde, hvis overarbejdet aflyses med mindre en fire timers varsel. Det vil gøre, at man kun beder folk stå standby, når der virkeligt er brug for det.

Intet ville fungere uden IT

Gitte Korsgaard mener, at man i det offentlige også må erkende, hvor centrale IT-medarbejderne er.

”De fleste organisationer er fuldstændigt afhængige af de ting som IT-folkene laver. Det er næsten mere basalt end, at man har et bord, en stol og en bygning at være i, for alle de processer, som det offentlige skal understøtte, baserer sig på IT-løsninger.

Hvis man vil have nogle gode løsninger, må man også betale en løn, der kan tiltrække dygtige folk.”

Et ledelsessvigt

Thomas Bisballe

Den vurdering er SAMDATA\HK's formand Thomas Bisballe enig i. Han kunne godt tænke sig, at topledelsen i de statslige virksomheder skiftede fokus fra effektivisering til at styrke kompetencerne hos medarbejderne.

"Dels så reducerer man antallet af folk i support-afdelingen, selv om de har nogle meget komplicerede produkter, som de ikke får tid til at forklare godt nok. Det resulterer i, at medarbejderne hele tiden vender tilbage med de samme spørgsmål, og dermed har man ikke effektiviseret noget som helst.”

"Dels er man så forhippet på nedskæringer, outsourcing og på i for høj grad at bruge eksterne konsulenter, at man er i gang med at udhule statens egne kompetencer til at styre store IT-udbud. Det er den strategi, der resulterer i alle IT-skandalerne i det offentlige. I stedet burde man investere i at fastholde og uddanne medarbejderne, så de kan løfte opgaverne bedre," foreslår Thomas Bisballe.

Afhængige af medlemmerne

Som SAMDATA\HKs repræsentant kommer Gitte Korsgaard til at sidde ved forhandlingsbordet sammen med repræsentanter fra HK Stat, HK Hovedstaten og Laboranterne. I 2011 var hun også med ved forhandlingsbordet, og her fik hun indsigt i det tætte samarbejde, der er mellem HK’s forhandlerteam og deres jurister.

”Vi har nogle helt utroligt dygtige jurister med, som kan hjælpe os med at gennemregne konsekvenserne af forskellige forslag. De er helt uundværlige.”

”Men vi er også meget afhængige af, at medlemmerne i de kommende måneder snakker med deres lokale tillidsrepræsentant, så vi har en god fornemmelse af, hvad der er af ønsker ude på arbejdspladserne.

Ud over at bruge den lokale tillidsrepræsentant, kan man også skrive direkte til Gitte Korsgaard på gik@ask.dk.