HK.dk logo

Besparelser på digitalisering er overvurderede

09. september 2014  |  HK Kommunal  | 

Borgerservicechefer over hele landet mener, at besparelserne ved digitalisering i den offentlige sektor er overvurderede. I indfasningsperioden kommer digitaliseringen endda til at koste flere ressourcer, lyder det.

Når digitaliseringsstrategien er fuldt udrullet ved udgangen af 2015, skal vi i højere grad være vores egne sagsbehandlere. Vi skal søge om diverse ydelser så som hjælpemidler digitalt, vi vil modtage post via den digitale postkasse og meget mere.

En ny undersøgelse, som Gallup har foretaget for Ældre Sagen, hvor 78 borgerservicechefer har deltaget, viser, at det især er på brugervenligheden, der er problemet. I hvert fald svarer 68 procent af de adspurgte borgerservicechefer, at de oplever brugervenlige digitale løsninger som en udfordring.

Ressourcer er en udfordring

Undersøgelsen viser desuden, at 41 pct. oplever, at ressourcer til at hjælpe borgerne er en udfordring. Blandt andet udtaler en borgerservicechef, at der vil komme en årrække, hvor indførelsen af digitalisering kommer til at koste flere ressourcer. Faktisk mener 90 pct. af de 78 adspurgte borgerservicechefer, at de forudsatte besparelser ved indførelse af obligatorisk digital selvbetjening er overvurderede. Til det siger Bjarne Hastrup, adm. direktør i Ældre Sagen:  

- Det er så vigtigt, at kommunerne har de nødvendige ressourcer til at hjælpe os borgere, når vi har brug for hjælp af både digital og faglig karakter. Besparelserne bliver nødt til først at blive hentet hjem, inden kommunerne får skåret ressourcerne væk. Det er jo almen logik.

Borgerservice forandrer sig

En anden del af undersøgelsen handler om, hvordan borgerservice er nu, og hvordan borgerservice kan forventes at være om fem år. 67 pct. af borgerservicecheferne tror, at det bliver vanskeligere for borgere at få adgang til personlig hjælp i borgerservice om fem år. Årsager er blandt andet, at det forventes, at der vil være kortere åbningstid, færre borgerservicecentre eller længere afstand.

Undersøgelsen viser også, at der vil være en tendens til, at man skal aftale en tid og ikke bare kan møde op, at kommunerne ikke selv betjener telefonerne i egen kommune, men at det kommer til at foregå via tværkommunale samarbejder og call-centre, og at mere af kontakten om fem år vil foregå via Digital Post.

- Det bliver interessant at følge udviklingen. Vores bekymring er, om det bliver vanskeligere for en borger, der ikke bruger computer og internet, at få hjælp, og om kvaliteten af hjælpen bliver forringet i hele digitaliseringsprocessen, siger Bjarne Hastrup og tilføjer: Vi vil opfordre kommunerne til at følge op på og undersøge borgernes oplevelse af adgangen til at få hjælp og hjælpens kvalitet. Der skal være ordentlig hjælp af hente. Husk på, at mange af dem, der bruger både computer og internet også ofte har brug for borgerservice.    


mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk


Find dit netværk

Debat

Se alle debatter

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk