De store problemer i unges arbejdsforhold vokser

09. september 2014  |  HK Handel  |

Unge løfter i højere grad end tidligere for meget, ligesom flere oplever manglende løn under sygdom, viser en ny statusrapport fra Jobpatruljen. HK Handel anbefaler de voksne medarbejdere at hjælpe de unge.

Af Rikke Gundersen

Unge under 18 år, der løfter eller skubber mere end de må, eller som ikke får løn under sygdom, selv om de har ret til det.

Det var nogen af de problemer, som HK og 3F’s kampagne Jobpatruljen fandt flest af sidste år. Men i år er det blevet endnu værre på de store problemområder.

Det viser en statusrapport fra Jobpatruljen, som i år har talt med 3.053 fritidsjobbere i alderen 13 til 18 år i blandt andet butikker, cafeer og bagere.

I 2013 løftede eller skubbede lidt over en tredjedel af de unge i supermarkederne mere end de måtte, mens der i år var lidt over halvdelen, som løftede mere end 12 kilo eller skubbede mere end 250 kilo, som loven foreskriver er maksimum.

Travlhed presser de unges arbejdsmiljø

Jobpatruljen

Jobpatruljen besøgte Hovedstadsområdet, hvor de snakkede med en masse fritidsjobbere. Fotograf: Karin Meldgaard.

Arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel Merete Hansen vurderer, at stigningen hænger sammen med et øget arbejdspres.

- Der er kommet færre medarbejdere til at lave det samme arbejde. Så selv om de unge måske godt ved, at de ikke må løfte, gør de det alligevel, fordi der ikke lige er en ældre kollega, eller fordi der er travlt, siger arbejdsmiljøkonsulenten og peger på, at de unge i mange tilfælde heller ikke tænker på, at tunge løft kan være risikofyldte.

- De unge, som har fritidsjob i detailhandlen, er ikke bevidste om deres tilgang til arbejdsmiljø, viser en undersøgelse fra DPU (Institut for Uddannelse og Pædagogik, red.). De opfatter ikke deres fritidsjob som et rigtigt arbejde, og det gør, at de ikke forholder sig til risikoen for arbejdsskader og ulykker, fordi det knyttes til kategorien et rigtigt arbejde, siger hun.

Hjælp dine unge kolleger

Jobpatruljen

Merete Hansen pointerer, at det er vigtigt, at arbejdspladserne oplærer de unge i arbejdsmiljøreglerne. Men hun anbefaler også de ældre kolleger til at hjælpe de unge.

- De faste og ældre medarbejdere kan sørge for at holde lidt øje med de unge, uden at det skal lyde politiagtigt. De kan forklare dem, at det er vigtigt, at de tager vare på sig selv, og at de siger fra, når de for eksempel står med en kasse, der vejer for meget, lyder det fra arbejdsmiljøkonsulenten.

Tjek lønsedlen

Jobpatruljen

Sidste år fik omkring hver anden af de fritidsjobbere i supermarkeder, som Jobpatruljen talte med, ikke løn under sygdom, selv om de var berettigede til det. I år var det tilfældet for knap ni ud af ti.

Kim Jensen, faglig chef i HK Handel, som sidder med i styregruppen for Jobpatruljen, fortæller blandt andet, at de unge nogle gange oplever, at deres sygedage bliver rettet til fridage på vagtskemaerne efterfølgende.

- Man skal kontrollere på sin lønseddel, at man får løn for de timer, man har aftalt. Hvis der er problemer, kan de unge tage fat i tillidsrepræsentanten eller den lokale HK afdeling, råder Kim Jensen.

Det opdager Jobpatruljen

Jobpatruljen fandt i alt et eller flere problemer i forhold til de unges ansættelsesforhold i 65 procent af tilfældene. Problemerne var blandt andet:

• Manglende løn under sygdom
  • Unge, der løfter eller skubber for meget
  • Manglende ansættelseskontrakt
  • Unge, der arbejder mere end lovgivningen tillader
  • Ingen instruktion i forebyggelse af arbejdsskader

Unge

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK