Findes du ikke på nettet, eksisterer du ikke

09. september 2014  |  HK Kommunal  |  Administrationsbachelor  |  Chefgruppen  |  Elev i kommune og region  |

Det er vigtigt, at du giver et godt virtuelt håndtryk, når du færdes på internettet. Du kan nemlig godt regne med, at både nuværende chefer, kommende chefer og kolleger googler dig, lyder det fra netværksekspert.

På samme måde, som når man går ud i den fysiske virkelighed, tager pænt tøj på og renser sine negle for at gøre et godt indtryk – på samme måde skal man på internettet sørge for at bringe sine virtuelle klæder i orden. Det mener i hvert fald Abelone Glahn, der er netværksekspert og forfatter til bogen Dit virtuelle håndtryk.

I første omgang råder hun til, at man googler sig selv: ”Fornavn, efternavn” og gåseøjne rundt om for at minimere søgeresultaterne. Det, du selv kan finde, er nemlig det samme, som andre mennesker støder på – og hvis man ikke selv er klar over, hvad der ligger gemt på internettet, kan man få sig nogle overraskelser, forklarer Abelone Glahn.

- Det kan for eksempel være ting, som andre har lagt ud, og som du ikke vidste lå på nettet. Det kan også være nogle ældre ting, som bare kommer op i den forkerte rækkefølge eller måske ting fra privatlivet. Løberesultater eller referater fra skolebestyrelsen. Det behøver der i og for sig ikke være noget galt med, da det danner et billede af et helt menneske, men det er godt at være bevidst om, siger netværkseksperten.

Få dig en LinkedIn-profil

Husk at lukke for din Facebook, så du kun viser det du gerne vil vise til hele verden. Foto: Sif Meincke

Til gengæld kan det være rigtig svært at fjerne de ting, der ligger på nettet i forvejen. Derfor foreslår Abelone Glahn, at man i stedet prioriterer de informationer, som man rent faktisk kan styre selv.

- De sider, som bliver vist først, er de sider, der enten bliver linket meget til, eller som er meget søgt. Det vil sige, at Facebook og LinkedIn vil komme meget højt i søgningen, og da de fleste er for dovne til at bladre adskillige sider igennem, kan det være en god løsning at begynde her, forklarer Abelone Glahn.

Hun anbefaler, at man lader de to profiler afspejle noget, man gerne vil stå for. Hvis profilerne ikke er i orden, kan man hurtigt fremstå som uprofessionel.

Og hvis man ikke allerede har en LinkedIn-profil, kan man ligeså godt komme i gang.

- LinkedIn er i stigende grad blevet et professionelt redskab, hvor vi tjekker op på hinanden. Faktisk kan man sige, at hvis du ikke er på nettet, eksisterer du ikke. Hvis man har nogle kompetencer eller tænker på at søge et nyt job,så er det uomgængeligt at bruge LinkedIn. Desuden kommer LinkedIn så højt op i søgeresultaterne, at det er rigtigt godt, hvis du gerne vil overdøve nogle andre søgeresultater, fortæller Abelone Glahn.

Arbejdsgivere tjekker for løgne

Ligesom i den fysiske verden gælder de samme love og regler på internettet. Man skal stadig overholde den almindelige straffelov, overholde markedsføringsloven, opføre sig loyalt over for sin arbejdsgiver og lade være med at fortælle, at man tager på ferie, hvis man lige har meldt sig syg.

- Altså sådan noget burde jo være klart for alle og enhver, men det er det alligevel ikke altid. Det er under alle omstændigheder en god idé at lukke sin privatindstillinger af på Facebook, så man ikke deler alt med hele verden. Derefter bør man huske, at selv om man tror, at man skriver til et lukket forum, kan andre videresende, hvad man skriver. Man har måske også gjort sig til Facebook-venner med kolleger eller chefer, og pludselig ender en meget privat besked hos den forkerte, siger Abelone Glahn og fortsætter:

- Arbejdsgivere tjekker typisk, om du har løjet i dit CV ved at kontrollere dine oplysninger med andre kilder på internettet. De ser også på, om du taler pænt i dine opdateringer, hvis du for eksempel skal bestride et job med tæt kunde- eller borgerkontakt. Tonen i og arten af dine opdateringer kan afgøre, om du får et job, understreger Abelone Glahn. Hun mener slet ikke, at man kan komme uden om LinkedIn, hvis man skal sætte sig et godt virtuelt aftryk på internettet. Og så kan man bruge Facebook og Twitter, hvis man har tiden til det.

- Der er adskillige eksempler på, at folk finder job gennem både Facebook og Twitter, og det er næsten uanset hvilken faggruppe, du tilhører. Det er jo gennem netværkets netværk, altså netværkets opdateringer som sendes videre, at man får nys om job, siger Abelone Glahn.

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Har du også læst...

Opgraderinger i jobindsatsen giver nye afkast

20. september 2017  | HK Kommunal

Stadig flere kommuner lykkes med at booste beskæftigelsesområdet. Senest har indsatsen mod ledighed båret frugt i Favrskov og Viborg.

PKA giver den højeste kontorente

20. september 2017  | HK Kommunal

Målt på forretning af pensionskonti ligger PKA nu i spidsen i Danmark. Forklaringen er en solid økonomi, og den høje kontorente på syv procent forventes at kunne fortsætte i de kommende fire år.

HK'ere og andre kommunalt ansatte arbejder gratis

20. september 2017  | HK Kommunal

Hver anden ansat i en kommune eller region tager ofte fritiden i brug for at kunne udføre jobbet tilfredsstillende.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK