HK Kommunal Midt slår et slag for din overenskomst

09. september 2014  |  Midt

Hvad er de vigtigste udfordringer for dig og din arbejdsplads? Hvad skal vi sætte på dagsordenen, når vi forhandler om en ny overenskomst på det Regionale og Kommunale område? Hvad har du brug for at vide om din overenskomst? HK Kommunal Midt drager i den kommende tid ud til medlemmer og arbejdspladser – til en dialog om, hvor vigtigt det er med en god overenskomst. Din overenskomst…

”På HK Kommunals område går overenskomstforhandlingerne inden længe i gang. Jeg vil gerne opfordre alle uorganiserede til at søge ind under den paraply, der står overenskomst, organisering og fagligt fællesskab på. For det stiller ikke kun den enkelte stærkere. Det stiller også alle andre og fællesskabet stærkere, når vi skal forhandle om nye muligheder – og fortsætte kampen for at fastholde de mange rettigheder og gode vilkår, vi allerede har opnået. For sådan er det med overenskomster: De kommer ikke af sig selv, men de er temmeligt gode at have!”, har sektorformand Pia Tørving, HK Kommunal Midt, netop skrevet i et læserbrev.

Nu følger hun, sammen med en lang række HK-kolleger, op på tankerne, når hun i de kommende uger besøger en række medlemmer og deres arbejdspladser i det fynske og i Fredericia-området.

Vigtig kampagne for OK15

Når Tørving og kolleger besøger en stribe regionale og kommunale arbejdspladser rundt på Fyn og i Fredericia, har de ikke bare forskellige godter og informative materialer med til besøget. De har også gode argumenter for, hvorfor arbejdet med den kommende overenskomst er så vigtigt:

- Vores besøg på kommunale arbejdspladser i HK Midt’s område er del af vores OK-kampagne, inden vi tager hul på overenskomstforhandlingerne om OK15 her til efteråret. For mig er det en meget vigtig kampagne, da vores overenskomst og hele Den Danske Model er en af grundpillerne på arbejdsmarkedet. Og selvom modellen er 110 år gammel, så er den stadig lige aktuel, siger Pia Tørving og fortsætter:

- Inden OK-forhandlingerne vil vi som altid gerne i kontakt og dialog med vores medlemmer. På den måde kan vi holde fingeren på pulsen i forhold til de udfordringer, drømme og håb, som medlemmerne har omkring deres dagligdag på arbejdsmarkedet.

Værdi: 7.000 kr. ekstra om måneden

En god overenskomst er langt mere end holdninger og håndfaste bestemmelser omkring arbejdsbetingelser. Det er også konkrete og helt kontante fordele og muligheder:

- Når vi i HK Kommunal kigger på, hvad overenskomsten betyder i kroner og ører, så har den en værdi på mindst 7.000 kroner ekstra om måneden. Det handler blandt andet om 6. ferieuge, mindst 15.5% arbejdsgiverbetalt pension, ½ times betalt frokostpause og 0,95% ekstra i særlig feriegodtgørelse.

Dertil kommer økonomisk sikkerhed ved barsel, barns 1. og 2. sygedag, seniordage og kompetencefonde/-puljer og omsorgsdage. Altså alle de fordele, der er fastholdt og nedfældet i en overenskomst. Rettighederne uden overenskomst er ganske få siger Pia og runder af:

- Vi sætter stor pris på medlemmernes opbakning til os og hele denne model. Det giver os autoritet og tyngde, når vi arbejder med overenskomsten. Vores budskab er: Bak op og vær med. For sammen er du stærkere.

Medbestemmelse Overenskomst

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

kontakt os på