Ring til fagforeningen

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Kommuner og vandselskaber kritiserer vejbidrag

09. september 2014  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Prisen på afvanding af de kommunale veje stiger. Samtidig kan kommunerne ikke gennemskue hvad stigningerne dækker over.

Både Kommunalteknisk Chefforening (KTC) og Danva, som er interesseorganisation for vand- og spildevandselskaberne, kritiserer nu enstemmigt det vejafvandingsbidrag, som kommunerne årligt må betale til selskaberne for at få vejene drænet for vand, skriver dk-teknik. Vejbidragene er vidt forskellige fra kommune til kommune, ligesom det er indtrykket, at bidragene er steget de seneste år.

- Selskaberne må opkræve mellem nul og otte procent af vandselskabets samlede anlægsudgifter (til kloakledningsanlæggene, red.), og vi oplever, at flere selskaber opkræver det maximale, siger Michael Kirkfelt, der er formand for Vej og Trafik i KTC, til dk-teknik.

Hos Danva har man ikke tal på tendensen, men konsulent Jens Plesner bekræfter, at vandselskaberne melder om et øget pres og dermed højere afvandingsbidrag.

Et konkret eksempel er Aalborg Kommune, som i 2007 betalte knap 7 millioner kroner for at komme af med vejvandet. I år forventes det at stige mere end det dobbelte, nemlig til 15 millioner kroner.

- Og det er ikke fordi, der faktisk er faldet dobbelt så meget regn i Aalborg siden 2007, siger stadsingeniør i by- og landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune, Michael Kirkfelt, til dk-teknik.

Problemet med vejbidraget er, at kommunerne ikke kan gennemskue, hvad beregningerne dækker over. Altså kan kommunerne heller ikke vurdere, hvad der skal til for at reducere udgiften til afvandning, påpeger dk-teknik.

Teknik, klima og miljø

Der blev ikke fundet nogle indlæg
Se alle debatter

Problemer med login?