Overenskomsten sikrer 7.000 kroner ekstra om måneden

10. september 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Fagforeningens overenskomst sikrer, hvad der i gennemsnit svarer til omkring 25 procent - eller 7.000 kroner - ekstra på det månedlige budget. Regnestykket bør få gratisterne til at tænke sig om en ekstra gang, lyder det fra HK Kommunal.

7.344 kroner hver eneste måned eller 88.000 kroner om året. Det er den gevinst, en lønmodtager i gennemsnit opnår ved at være dækket af en overenskomst mod kun at være sikret af lovgivningen. I hvert fald hvis man er omfattet af HK’s kontoroverenskomst med KL. Det viser nye beregninger fra HK Kommunal.

De godt 7.000 kroner månedligt er endda et minimumsbeløb. Det dækker kun værdien af betalt spisepause, arbejdsgiverbetalt pensionsopsparing, sjette ferieuge og særlig feriegodtgørelse.

Hvis man som eksempler har børn, trækker på den kommunale kompetencefond til længerevarende efteruddannelse eller er fyldt 60 år og får seniordage, vil gevinsten være endnu højere. Det samme gælder, hvis man går på barsel eller bliver sagt op.

Mere end konkrete gevinster

Formand for HK Kommunal, Bodil Otto, mener, at regnestykket bør være en øjenåbner for de mange, som ifølge hendes vurdering opfatter deres løn- og arbejdsvilkår som noget naturgivent på linje med rent vand i hanerne.

- Rigtige overenskomster sikrer jo ikke alene den enkelte lønmodtager en række meget konkrete fordele, der kan måles i kroner og øre. Mindst ligeså vigtige er de faglige fællesskaber, sammenholdet på arbejdspladsen og muligheden for kollektivt at rejse nogle relevante dagsordener over for ledelsen, siger Bodil Otto.

Stof til eftertanke

HK Kommunal-formanden håber, at de over 7.000 kroner, som overenskomsten giver i ekstra gevinst, vil give de uorganiserede stof til eftertanke.

- Gratisterne bør overveje en ekstra gang, om det er rimeligt, at deres organiserede kolleger betaler for, at de også kan nyde godt af overenskomstens goder, siger Bodil Otto.

Professor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, synes ifølge Ugebrevet A4 godt omHK-Kommunal's regnestykke, hvor man kan se, hvad en overenskomst lægger oven i dét, som lønmodtagere er sikret via lovgivningen. Det er både informativt og værd at bryste sig af for et fagforbund, mener han.

Fagbevægelsen skal konkret vise, hvad den gør af gode ting for folk. Og at den passer godt på medlemmernes penge og gør det for en billig penge.

Svære at overbevise

Alligevel tror han ikke, at det er et sådant regnestykke, der overbeviser den samlede kreds af lønmodtagere om, at de skal være med i en fagforening. Han har nemlig ingen forventning om, at gratisterne er så lette at overbevise, som Bodil Otto håber på.

- Vi har jo ikke medlemsoverenskomster, men områdeoverenskomster. Det vil sige, at hvis jeg arbejder på en arbejdsplads med HK Kommunal-overenskomst, så får jeg goderne, uanset om jeg er medlem eller ej. Dermed falder regnestykket til jorden, hvis det skal være et slagnummer for at melde sig ind, siger han til Ugebrevet A4.

OK15 HK Kommunal Er du OK Overenskomst Organisering

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK