Centralt tilsyn løser ikke nødvendigvis problem med farlige læger

16. september 2014  |  HK Stat  |

læge

Ifølge en ny handlingsplan fra Sundhedsstyrelsen skal embedslægefunktionen nedlægges og en central tilsynsenhed oprettes i København. Tro ikke, at centralisering alene løser styrelsens problemer, lyder det fra HK Stat.

Embedslægeinstitutionen skal nedlægges og dens opgaver overføres til Sundhedsstyrelsen. Det fremgår af en handlingsplan, som styrelsen netop har fremlagt efter at være blevet kritiseret for utilstrækkeligt tilsyn med lægerne. Med den nye plan skal der i fremtiden lægges mere vægt på tilsyn med de områder, hvor der er størst risiko, frem for fast tilsyn med privathospitaler, plejehjem og plastikkirurger.

I dag bor embedslægerne 3 steder i landet: København, Randers og Kolding. Det ønsker man at ændre, således at begrebet embedslægeinstitutionen ophæves, og enheden i København lægges sammen med den centrale tilsynsenhed i København og placeres i Sundhedsstyrelsen. Dertil kommer de regionale kontorer.

En analyse skal afdække, hvilke tilsynsopgaver der fremover skal løses af Sundhedsstyrelsen i København og af de 2 jyske enheder.

Ifølge planen skal der i forbindelse med omlægningen foretages en ’dimensionering af ressourcer på baggrund af de fremadrettede kerneopgaver’. Det er endnu uklart, hvad dette vil betyde for de HK-ansatte hos embedslægerne.

Problemer løses ikke med centralisering alene

HK Stat advarer mod blot at bruge centralisering som løsning på problemerne i Sundhedsstyrelsen.

- Vi har i de senere år set en voldsom centralisering i den statslige sektor, men centralisering giver ikke nødvendigvis større effektivitet og højere kvalitet. Organisationsomlægninger og centralisering har ofte som følge, at især administrative opgaver samles ét sted ud fra ofte overdrevne forventninger til, hvad stordrift kan give af fordele, siger næstformand i HK Stat Peter Raben.

Også politikere på tværs af partier kritiserer ifølge dr.dk planen for at føre til centralisering. Venstres sundhedsordfører Sophie Løhde mener fx ikke, at planen løser de problemer, der har givet anledning til kritik. Samme kritik lyder fra Liselott Blixt, der er sundhedsordfører for Dansk Folkeparti.

Peter Raben siger:

- Det er vigtigt, at omlægningen af Sundhedsstyrelsens organisation ikke bliver påskud til at nedlægge stillinger eller fyre medarbejdere, heller ikke i provinsen. I forvejen er alt for mange statslige arbejdspladser blevet lukket eller flyttet. Det gælder blandt andet forsvaret, politiet, Skat og DSB – med store følger for lokalområderne.

Dialog med medarbejderne giver de bedste resultater

HK Stat anerkender behovet for styrkelse af tilsynet. Samtidig understreger næstformanden, at medarbejderne skal tages med på råd i Sundhedsstyrelsens omlægninger.

- Et styrket tilsyn med henblik på at styrke patientsikkerheden er efter HK Stats opfattelse nødvendigt på baggrund af den omfattende kritik og en række anbefalinger til forbedringer fra europæiske eksperter. Men det er vigtigt, at handlingsplanen gennemføres i dialog med medarbejderne. Det giver de bedste resultater og vil være i god overensstemmelse med den tillidsreform, som regeringen og fagbevægelsen har aftalt.

Det er blandt andet sager om 2 psykiatere, som har fejlmedicineret deres patienter, der er årsag til kritikken af Sundhedsstyrelsens tilsyn.

Omlægningen af Sundhedsstyrelsens tilsyn vil kræve en række lovændringer, hvilket sundhedsminister Nick Hækkerup vil gå i dialog med folketingets partier om.

Sundhedsstyrelsen foreslår i alt 25 nye indsatser fordelt på 9 områder for bedre at kunne reagere, når patienter bliver udsat for farlige læger.

Læs Sundhedsstyrelsens handlingsplan.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK