Mange midtvestjyske input til overenskomsten

16. september 2014  |  MidtVest

”Jeg vil gerne kunne tage en Annette-dag”, ”Hos os har vi brug for løsninger på arbejdspres og arbejdstid” og ”Lønnen skal følge med udviklingen”. Input som disse er fløjet gennem luften over de seneste uger. Ønskerne kommer fra HK’ere i kommuner og regionen i det midt- og vestjyske.

IT afdelingen i Region Midt

Region Midts IT afdeling samlet til møde om overenskomsten

På tyve lokale OK15-møder over hele Midt- og Vestjylland har kommunalt og regionalt ansatte på HK’s fagområde over de seneste uger givet input til overenskomsten.

- Der kommer mange gode input – også løsninger, som jeg ikke selv havde tænkt på. For eksempel om omsorgsdage – både seniordage og dem til børn, kan erstattes af et bestemt antal omsorgsdage, som alle får. Så kan man jo bruge dem på sig selv, sine børn eller de gamle forældre, forklarer formand for HK Kommunal MidtVest Marianne Køpke.

Tunge områder til debat

Ok 15 møde med Ringkøbing-Skjern Kommune

Godt 80 medarbejdere i Ringkøbing-Skjern Kommune genererer mange idéer til, hvad deres næste overenskomst skal indeholde.

Også 6. ferieuge – har været til debat på møderne. Få den nu holdt, opfordrer kollegerne hinanden. Det kniber for en del i dag. En ny idé blev fostret på møderne: hvorfor ikke samle uafholdt 6.- ferieuge i en pulje til kompetence- eller lønudvikling på arbejdspladsen, som tillidsrepræsentanten kan forhandle for?

Ud over fridage er det også arbejdsmiljø, der giver udfordringer i HK’ernes hverdag. Forholdet mellem opgaver og tid er anstrengt. Mange efterlyser indflydelse på eget arbejde og fleksibilitet på arbejdstiden. Hjemmearbejde er også i høj kurs. Løn er heller ikke glemt – på møderne efterlyses lønudvikling. Endelig vil man gerne holde fast i overenskomstens kompetencefond / pulje til uddannelse.

Fantastisk debut

OK 15 møder 20 steder i det midt- og vestjyske. Med toptunede materialer

Marianne Køpke beretter, at både hun selv og tillidsrepræsentanterne er positivt overrasket over møderne.

- Det er første gang, vi har lagt spørgsmålet helt åbent op til medlemmerne. Ikke kommet med en liste med 10-12 emner på forhånd. Deltagerne har været usædvanligt aktive i debatten. Samtidig har mange, som ellers ikke plejer at gå til HK’s arrangementer eller til generalforsamling i HK-klubben på jobbet, været med på OK15-møderne.  Endda har enkelte kolleger, der endnu ikke er medlem af HK, deltaget. Jeg tror, vi vil se mere af den slags fremover, siger formanden.

Alle de indkomne input samles nu sammen. Listen danner grundlaget, når HK Kommunals sektorbestyrelse senere på efteråret formulerer de krav, man møder arbejdsgiverne med, når den nye overenskomst skal forhandles.

OK15 HK Kommunal Medbestemmelse Overenskomst