OK15: 15.000 udsagn om det der betyder noget for jer

17. september 2014  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lene Lundgaard |   |  Mogens Jepsen

Hvad er de vigtigste udfordringer på arbejdspladserne og har du gode ideer til et bedre arbejdsliv? Mere end 5.000 af jer greb muligheden i vores to kampagneuger.

Anerkendelse. Indflydelse. Tryghed. Arbejdspres. Videreuddannelse. Seniordage. Frokostpause. Stress. Løn. Sådan lyder bare nogle få af de mange emner, der har været debatteret på arbejdspladserne under HK Kommunals kampagneuger i september.

Over 200 arrangementer har været afholdt, og kampagnen har været mødt af et fantastisk engagement hos medlemmer, tillidsrepræsentanter og klubber. Det synlige resultat er indtil videre 5000 kort med 15.000 udsagn om de aktuelle udfordringer og med masser af gode ideer til at gøre vores arbejdspladser bedre.

Guldgrube af viden

De mange udsagn er en guldgrube af viden, der nu vil indgå i de kommende overenskomstforhandlinger og i det videre arbejde på arbejdspladserne og over for arbejdsgiverne, siger formanden for HK Kommunal, Bodil Otto.

- Tusind tak til alle jer, der har bidraget. Det har været fantastisk at mærke det store engagement. Nu vil vi gennemgå de mange udsagn detaljeret. Allerede nu kan jeg sige, at der er mange ideer til overenskomstforhandlingerne. Der peges dog også på en række udfordringer, som vi er nødt til at tage fat på over for arbejdsgiverne lokalt i den enkelte kommune og region, siger Bodil Otto.

Vi vil involveres

Mange udsagn vidner om, at stress og højt arbejdspres er et problem, og at tid og arbejdsopgaver ikke altid harmonerer. En stor del efterlyser anerkendelse i hverdagen, og mange tilkendegiver, at det er vigtigt for arbejdspladsen, at medarbejderne bliver involveret og medinddraget i beslutninger og udvikling.

Vigtigt er desuden et godt psykisk arbejdsmiljø, tryghed i ansættelsen og god dialog med ledelsen.

Mange af udsagnene går på et stort ønske om at bevare de rettigheder, der er aftalt ved tidligere overenskomstforhandlinger. Det gælder især frokostpausen og seniordagene. Men også omsorgsdage. Der er også mange, der efterlyser, at omsorgsdage også skal omfatte pasning af for eksempel ældre familiemedlemmer.

LØN OG 6. FERIEUGE DELER VANDENE

Løn berøres også af mange. Her ønsker en stor del generelle lønstigninger til alle, mens andre også lægger vægt på flere muligheder for lokale og individuelle lønforhandlinger.

Nogle ønsker mulighed for at konvertere 6. ferieuge til løn eller pension, mens andre mener, at 6. ferieuge altid bør afholdes.

Flere påpeger vigtigheden af at sikre en bedre beskyttelse af de tillidsvalgte, der er et vigtigt bindeled på arbejdspladsen.

PENGE TIL KOMPETENCEUDVIKLING

Uddannelse er også et vigtigt tema. Her peger de fleste på, at det er afgørende at sikre penge til kompetenceudvikling.

Bekymringen for, om HK’ernes arbejdspladser forsvinder er også et gennemgående træk i flere udsagn. Her påpeger mange, at der fortsat skal ansættes HK’ere – og ikke akademikere – i HK-jobs.

Mere barsel til mænd, bedre pension til udvalgte grupper og fleksibel arbejdstid er andre emner, der optager medarbejderne på HK’s overenskomster.

- Jeg ser frem til at bruge det helt fantastiske materiale, vi har fået. Der er så mange gode forslag og ideer, siger Bodil Otto.

Det skrev I - blandt andet - på postkortene

Arbejdsmiljø og trivsel er hos os mest flotte ord og ringbind. Det bliver ikke rigtig til noget.

Arbejdspresset er et stort problem, jeg kan faktisk ikke nå mine opgaver.

I mit arbejdsliv er det helt afgørende at blive værdsat og anerkendt.

Jeg vil ikke undvære den betalte frokost.

Vi skal tvinges til mere uddannelse, så vi ikke kommer bagefter.

Jeg ville nødig undvære mine gode kolleger.

Vi skal videreuddanne os til de jobs, som DJØF’erne tager i dag.

Det afgørende for mig er, at arbejdsliv og familieliv hænger sammen.

Jeg er rigtig glad for mine seniordage.

Alle, uanset alder skulle have fem omsorgsdage...når vi nu skal arbejde til vi bliver 80.

Jeg synes, vi skal have mere i løn.... i hvert fald mere end de andre faggrupper.

Jeg regner ikke med at skulle undvære noget.