Succesfuld start på næste OK-runde

18. september 2014  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Trivsel og tryghed var emner, der fyldte meget, da 150 medarbejdere fra Koncernservice tog imod TR'er og folk fra fagforeningen, som led i en velbesøgt OK-kampagne.

Hvad sker der med frokostpauserne? Med seniordagene? Med pensionen? Og vores trivsel og tryghed?

Spørgsmålene var mange, da HK Kommunal Hovedstaden rullede ud i hele sit område for at møde medlemmerne og tale om de overenskomst-forhandlinger, der skal i gang efter nytår. Og svarene kom til at blæse lidt i vinden, da ingen jo ved, hvilke krav arbejdsgiverne har tænkt sig at møde op til forhandlingerne med.

Men hele ideen med arrangementerne var da heller ikke at komme med færdigsyede svar, men mere at lytte til, hvad medlemmerne har af ønsker og behov i forhold til de kommende forhandlinger. Også denne solbeskinnede onsdag i Koncernservice på Borups Alle i København, som var et af de mange stop på den rute, som HK Kommunal Hovedstaden havde lagt for sin egen OK-kampagne. Her havde man rullet en pølsevogn ind, der serverede hotdogs og 'congobajere', alt imens snakken gik mellem folk fra fagforeningen, tillidsrepræsentanter og en skare på ikke mindre end ca. 150 KS-ansatte.

- Det var dejligt, at så mange mødte op. Og det blev et meget hyggeligt og lærerigt arrangement, hvor vi fik sat fokus på en masse aktuelle OK-temaer. Størst interesse samlede der sig dog om emnerne tryghed og trivsel, fordi man i KS har været igennem en sparerunde, der i sommer kostede omkring 30 personer jobbet. En stor del af dem har endnu ikke fået anden beskæftigelse. Og det påvirker naturligvis trivslen på arbejdspladsen meget lige nu, siger Bo Vollertsen, fællestillidsrepræsentant i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning.

Løn og uddannelse

Et andet varmt emne denne onsdag blev '6-trinsprojektet', der går ud på, at kontoruddannede og andre får seks løntrin oven i deres nuværende løn efter syv års beskæftigelse. Da dette blev indført i OK-08 var der en overgangsordning, som gjorde det muligt for alle før 2008 at modregne i den daværende lønsammensætning. Og det mener mange er uretfærdigt, fortæller fællestillidsmanden.

Ved de seneste OK-forhandlinger blev et af de store resultater Kompetencefonden. Og at dømme efter debatten ved fyraftensmødet i KS bør kompetenceudvikling også sættes på dagsordenen ved de kommende forhandlinger. Bl.a. luftede medarbejderne et ønske om særlig kompetenceudvikling af seniorer, som gør dem i stand til bedre at kunne 'følge med' - både i de mange omstillingsprocesser, i den øgede digitalisering og det generelt stigende tempo.

- Gammel kendt faglighed udskiftes gradvis med nye fagligheder. Og her kan det være svært for seniorer at følge trop, mens kollegerne kan have vanskeligt ved at tackle, at de ældste på den ene side har en stor erfaring med systemer og metoder i forbindelse med fx moms, lønindplacering, kontering af regninger og på den anden har svært ved at tilpasse sig de nye metoder og systemer. Så der er en generationsskifteproblematik, som vi er nødt til at tage alvorligt. Ikke mindst i lyset af den seneste tilbagetrækningsreform, siger Bo Vollertsen.

Udveksling af OK-krav

Efter sin tur rundt til hele 32 arbejdspladser i fagforeningens område er HK Kommunal Hovedstaden i disse dage ved at lægge sig fast på sine krav til overenskomst-forhandlingerne. Dernæst gælder det de generelle KTO-krav i oktober, inden man udveksler med arbejdsgiverne i december. Selve forhandlingerne går i gang i januar.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK