Fyring koster gul fagforening 100.000 kroner

19. september 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Nej, man kan ikke fyre en medarbejder på grund af mangel på arbejde og derefter ansætte en anden i hendes stilling. Det har Business Danmark nu lært på den hårde måde.

Lena Janum Larsen blev ked af det, da hun i midten af maj 2013 blev varslet ned i tid efter 19 år på fuld tid som regnskabsmedarbejder hos Business Danmark. Men med kun 18 timers arbejde kunne hendes økonomi ikke hænge sammen, så hun sagde nej tak og blev få dage efter fyret.

Begrundelsen var nedskæringer, men både Lena og hendes og tillidsrepræsentant, Henriette Thirup-Bielefeldt, undrede sig. Ikke mindst fordi Lena var den medarbejder i afdelingen, der havde længst anciennitet og samtidig er både ’pligtopfyldende og loyal’, og som ’har så godt som ingen sygefravær’, som der står i den anbefaling, hendes chef gav hende, inden hun rejste.

Søger ny regnskabsmedarbejder

Men ledelsen var hverken til at hugge eller stikke i. Lena var fyret, og sådan var det.

- Efter min mening var det forkert af fyre Lena, og da jeg bare få uger senere faldt over et stillingsopslag, hvor Business Danmark søgte en regnskabsmedarbejder til en stilling på 31 timer om ugen, var jeg slet ikke i tvivl om, at fyringen ikke var rimelig. Den stilling i virkeligheden var jo som skræddersyet til Lena, siger tillidsrepræsentanten og Lena supplerer:

- Havde jeg fået tilbudt en stilling på 31 timer, havde jeg sagt ja med det samme. Jeg var 60 år, og udsigten til at finde et andet job var minimal, siger Lena, der heldigvis har så mange kvalifikationer, at hun fandt et nyt job stort set med det samme.

Kender reglerne ud og ind

I HK Service Hovedstaden var faglig sekretær Peter Andersen da heller ikke i tvivl om, at Henriette og Lena havde ret.

- Selvfølgelig kan man ikke fyre en medarbejder på grund af nedskæringer for derefter at ansætte en anden i en tilsvarende stilling. Og som fagforening kender Business Danmark reglerne ud og ind, siger han.

Den faglige voldgift var heller ikke i tvivl. Business Danmark skal betale 100.000 kroner i erstatning til Lena for usaglig fyring.

Forskelsbehandling

For Peter Andersen virker det som om, at Business Danmark forsøger at komme af med de medarbejdere, der er medlem af HK og ikke vil melde sig ud.

For eksempel kan medarbejdere, der ikke er medlem af HK få både en højere løn og højere lønstigninger end de organiserede medarbejdere. Det kan lade sig gøre, fordi HK’s overenskomst med firmaet kun gælder for medlemmer af HK. Den er indgået for mange år siden, hvor det var mere almindeligt med den slags aftaler.

- I dag ville man aldrig indgå en overenskomst, der ikke gælder alle medarbejdere, og stort set alle andre steder er overenskomsten da også ændret for længst. Men Business Danmark fastholder forskelsbehandlingen, så ikke-medlemmer kan få mere i lønningsposen. Da det samtidig ofte er medlemmer af HK, der bliver fyret, når der skal ske besparelser, er der meget, der tyder på, at firmaet gerne vil af med HK’erne, siger Peter.

Ingen kommentarer

Business Danmarks administrerende direktør John Gudbrandsen ønsker ikke at udtale sig om sagen.

- Jeg udtaler mig ikke om voldgiftskendelser og aldrig om personalespørgsmål. Vi er ikke enig i kendelsen, men sagen er afsluttet fra vores side, siger han.