Hundredetusinder videoovervåges på jobbet

19. september 2014  |  HK Handel

Arbejdsgiveren må gerne videoovervåge arbejdspladsen, medarbejderne skal dog være informerede om det. Især butikker overvåges.

Det er aften. Chefen sidder hjemme i sofaen. Han tager sin mobiltelefon frem. Og med et klik på en app kan han se, hvad kameraerne på jobbet filmer.

Det kan lyde som et skrækscenarium for nogle medarbejdere. Men det er i dag teknisk muligt og lovligt – hvis medarbejderne er informeret om det vel at mærke.

- Arbejdsgiveren må godt videoovervåge forudsat, at medarbejderne på forhånd er informeret om det. Private områder af arbejdspladsen, som for eksempel toiletterne, må imidlertid under ingen omstændigheder videoovervåges. Det er omdiskuteret, om arbejdsgivere må overvåge medarbejderkantiner og enkeltmandskontorer, forklarer Peter Blume, professor i persondataret ved Københavns Universitet til Magasinet Arbejdsmiljø.

Det er især i landets butikker, at medarbejderne bliver videoovervåget. I butikker må arbejdsgiveren godt overvåge kunderne uden at oplyse herom. Men kassemedarbejdere skal informeres først. Det gælder også, hvis kassemedarbejderen kommer med i overvågningen af kunderne. Optagelserne skal desuden slettes senest efter 30 dage.

Dit arbejde skal ikke kontrolleres via tv-overvågning:

HK HANDEL har aftalt med Dansk Erhverv Arbejdsgiver, at arbejdsgivere ikke må bruge tv-overvågning til at kontrollere medarbejdernes effektivitet, samt at der ikke må optages lyd i overvågningen. Persondataloven forbyder også arbejdsgivere at indsamle oplysninger/optagelser, som ikke er sagligt begrundet, ligesom optagelser ikke må gå videre end, hvad der kræves til opfyldelse af det formål, de er indsamlet til. Hvis aftalen med Dansk Erhverv brydes, behandler vi sagen i det fagretslige system. Overtrædes Persondataloven kan det anmeldes til Datatilsynet, og der er også i loven bestemmelser om erstatning og straf. Er du i tvivl, om det går rigtigt for sig på din arbejdsplads, så kontakt din lokale HK-afdeling for vejledning.

Medarbejdere accepterer det

Video

Brancheforeningen SikkerhedsBranchen vurderer, at der er opsat videoovervågning i langt størstedelen af landets 400.000 butikker.

- Vi oplever, at hvis arbejdsgiveren er åben om det og taler med medarbejderne om, hvordan det konkret skal foregå, så er medarbejderne indforstået med det uanset, om det er kassemedarbejderen eller lagermedarbejderen, siger Kasper Skov-Mikkelsen, direktør hos SikkerhedsBranchen.

- Der, hvor kæden nogle gange hopper af er, hvis arbejdsgiveren bruger billederne til noget, som ikke er beskrevet over for medarbejderne, fortæller Kasper Skov-Mikkelsen videre.

Ifølge ham bør videoovervågning primært anvendes præventivt og ikke til at fange medarbejdere med bukserne nede. Men en svaghed ved videoovervågning er, at medarbejderne hurtigt vænner sig til den. Dermed mister den sin præventive effekt.

På trods af de klare regler på området vurderer Cliff Præstegaard, formand for HK Handel i Østjylland, at der foregår megen ulovlig overvågning i detailbranchen. Og det går ud over medarbejdernes arbejdsmiljø.

- Når de bliver opmærksomme på det, rammer det folk meget hårdt. De får stresssymptomer og bliver paranoide, siger Cliff Præstegaard til Magasinet Arbejdsmiljø.

Det siger loven om videoovervågning

• Arbejdsgiveren må godt videoovervåge forudsat, at medarbejderne på forhånd er informeret om det.
  • Private områder af arbejdspladsen, som for eksempel toiletterne, må under ingen omstændigheder videoovervåges. Det er omdiskuteret, om arbejdsgivere må overvåge medarbejderkantiner. Det er også omdiskuteret, om man må overvåge enkeltmandskontorer.
  • I butikker må arbejdsgiveren godt overvåge kunderne, men kassemedarbejdere skal informeres først. Det gælder også, hvis kassemedarbejderen kommer med i overvågningen af kunderne.

Er du i tvivl, om dine rettigheder overskrides, er du altid velkommen til at kontakte din HK-afdeling på 70 11 45 45 og få hjælp.

Arbejdsmiljø