Konstatering: "Vi kan ikke alene"

19. september 2014  |  Midt

Berit Schilling er nyvalgt formand for Branchesektion Produktion (BS Produktion). Hun konstaterer, at "...vi kan ikke klare den alene", og tilføjer, at "...vi har brug for medlemmernes hjælp og input til at styrke BS Produktion til fremtiden".

BS Produktion er HK's største brancheklub med ca. 33.000 medlemmer på landsplan. Berit Schilling, der til dagligt er ansat og HK Tillidsrepræsentant på Energinet.dk i Fredericia, blev lørdag den 13. september valgt som brancheklubbens nye formand. Hun har været aktiv i bestyrelsen de sidste fire år, hvoraf hun har været næstformand de sidste tre år. HK Midt tog en snak med hende om valget og posten.

Nye ideer og udvikling

Hvorfor stillede du op som formand?

- Jeg synes jeg havde, og har, en masse gode ideer til at udvikle BS Produktion og til at gøre tingene på en ny måde. Nogle af medlemmerne har gennem lidt tid ment, at vi ikke har været faglige nok. At vi ikke har haft fokus nok på overenskomsterne inden for BS Produktion. Derfor ser jeg det som en spændende udfordring at blive formand og få sat nogle gode og vigtige emner på dagsordenen.

Overenskomster og samarbejde

Valg af Berit Schilling som formand for HKs brancheklub Produktion september 2014

Lone Thomhav, sektorformand for HK Privat Midt (tv.), siger tillykke til Berit Schilling (th.) med valget som formand for Branchesektion Produktoin.

Hvad vil du arbejde med/for som formand?

- BS Produktion skal være mere på banen på overenskomstområdet, end vi har været tidligere. Vi ønsker for eksempel at være med til at få fjernet 50% reglen, forbedre fritvalgskontoen, få bedre pensionsordninger og lignende relevante forbedringer til næste overenskomstforhandling, der finder sted i 2017.

- Det første vi vil tage fat på, er at få afholdt en overenskomstkonference. Her vil vi invitere både tillidsvalgte og kontaktpersoner, der arbejder inden for de forskellige overenskomster, vi er ansvarlige for, og de overenskomstansvarlige medarbejdere fra de lokale HK-afdelinger. På konferencen skal vi diskutere arbejdet frem til næste overenskomstfornyelse og nedsætte relevante udvalg, der kan komme med oplæg og krav til den kommende overenskomstforhandling.

- Her ud over ser jeg samarbejdet mellem medlemmer, tillidsrepræsentanter, kontaktpersoner, HK-afdelinger og med HK Privat som essentielt for, at vi sammen kan arbejde på at få de bedst mulige forhold for vores medlemmer. Både de erhvervsaktive, men så sandelig også de ledige. Det vil jeg arbejde på at styrke, bl.a. med overenskomstkonferencen og ved at styrke dialogen imellem os alle.

Input modtages

- For at få den indflydelse vi vil have på overenskomsterne og i medlemmernes arbejdsliv, er vi nødt til at være mere aktive og stå sammen. I BS Produktions bestyrelse er vi efter i lørdags seks nyvalgte, ud over repræsentanterne fra HK-afdelingerne. Vi er med andre ord friske og klar til at gå i gang, og vi har brug for alt det input fra medlemmerne, vi kan få. Det er vores medlemmer der ved, hvad der rører sig i netop deres arbejdsliv og hverdag.

- Jeg håber derfor at de vil være med til at komme med deres input til aktiviteter i 2015, overenskomsterne eller andet, de finder relevant for vores arbejde for at styrke dem som medlemmer af BS Produktion og HK. Alle medlemmer er velkommne til at sende deres input til mig på berit1803@hotmail.com. De er også velkomne til at kontakte mig, hvis de vil have mere at vide om brancheklubben eller måske gerne vil have os på besøg på deres arbejdsplads for at fortælle om BS Produktion.

- Desuden håber jeg meget at se så mange tillidsrepræsentanter som muligt til vores overenskomstkonference, når den løber af stablen. Inden da kan medlemmerne klæde deres tillidsrepræsentant på, med ideer og holdninger, så han/hun kan præge konferencen med de ting, der rører sig blandt kollegaerne.

- Jeg glæder mig meget til at tage fat på arbejdet i BS Produktion og gøre en forskel for vores medlemmer, runder Berit Schilling af.

Medbestemmelse

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside