SAMDATA\HK konference: Program Or Be Programmed

22. september 2014  |  Samdata

Når hele vores verden er bygget på elektronik, bør vi også lære vores børn at programmere. Kun på den måde kan de både forstå, mestre og udvikle verden. Det er temaet for konferencen ”Den Digitale Kant”, som SAMDATA\HK indbyder til.

I dag forlader langt de fleste børn folkeskolen uden at forstå den software og den elektronik, som de er afhængige af for at kunne læse lektier eller spille spil. De aner intet om, hvordan en app eller anden software egentlig er skruet sammen, og hvorfor den virker som den gør. Kort sagt har de ikke redskaberne til at forstå teknikken – og dermed heller ikke viden, så de kan forme deres egen digitale fremtid.

Groft sagt, så har både lærere og elever svigtet ved at lade stå til for længe.

Samtidigt er tingene ved at tage fart i landene rundt om os. Nye ”åbne” computere beregnet til at man skal lege med elektronikken er kommet. Nye undervisningsinitiativer opstår på tværs af landegrænser. Og senest har man i England taget skridt mod at indføre obligatorisk undervisning i programmering i skolerne.

Pionerer hentet til landet

Derfor har SAMDATA\HK arrangeret konferencen ”Den Digitale Kant” på benene den 30. oktober. Målet er at få sat gang i en lignende revolution herhjemme, og derfor har vi hentet flere af de mest kendte initiativer til landet.

En af de prominente gæster er CEO Mary Moloney fra CoderDojo, en organisation der hjælper med at arrangere gratis programmeringskurser for børn og unge.

CoderDojo har en kort men eksplosiv historie. Det første kursus blev kørt i byen Cork i Irland i 2011, og har siden spredt sig med lynets hast. I øjeblikket arrangeres der programmeringskurser i mere end 400 byer spredt over 40-50 lande. Kurserne arrangeres af frivillige, som introducerer børn mellem 7 og 17 for forskellige programmeringssprog og typer af teknologi.

CoderDojo er også kommet til Danmark. I Egedal har Eva Christensen stablet initiativet på benene, og hun vil på konferencen fortælle om de praktiske erfaringer fra Danmark – og give opskriften videre.

På konferencen får deltagerne også mulighed for at deltage i workshops, hvor de selv kan prøve de forskellige muligheder.

En computer til 300 kr.

En anden af hovedtalerne på konferencen bliver Carrie Anne Philbin, der både har undervist og skrevet bøger om programmering for børn. Men udgangspunktet er ikke kun selve programmeringen.

Carrie Anne Philbin tager udgangspunkt i Raspberry Pi – en åben minicomputer på størrelse med et kreditkort, som man kan tilslutte en lang række ting til. Dermed skifter programmering fra at være en ren teoretisk disciplin til at være et værktøj man kan bruge til at skabe fysiske projekter, der inkluderer alt fra kameraer til dioder.

På Den Digitale Kant vil hun fortælle, hvorfor den tilgang reelt resulterer i en mindre revolutionen i undervisningsverdenen.

BBC er med i kampen

Lisa Percy som er en af cheferne hos BBC Learning, vil på konferencen fortælle hvorfor BBC kaster sig ind i kampen for at læse børn at programmere og hvorfor BBC bruger så mange ressourcer på det.

Læs mere og tilmeld dig her

Sammen med konferencen udgiver SAMDATA\HK et temanummer af Samdata Magasinet, der fungerer som konference-program. Programmet kan allerede nu downloades til tablets (iOS / Android) og læses på nettet.

Konferencen har sit eget website, hvor man kan tilmelde sig og læse mere om de forskellige spor på konferencen og de mange oplægsholdere.

Flere oplysninger

Faglig sekretær Jeppe Engell, SAMDATA\HK, jeppe.engell[a]hk.dk, mobil: 40 72 89 90.