Fokuseret bestyrelse klar med ok-krav

24. september 2014  |  HK Stat  |

Med 5 fokuskrav og enighed om en stribe yderligere ønsker sætter HK Stats bestyrelse kurs mod vinterens forhandlinger om ny overenskomst for alle statens ansatte. Bestyrelsen vil sikre medlemmerne både kompetencer og købekraft.

• Altid med på listen: Mere i løn

Generelle lønstigninger - for at sikre bedst mulig fastholdelse af reallønnen. Det krav står øverst på listen og er så selvfølgeligt, at det ikke er udnævnt til særligt fokuskrav på HK Stats liste til OK15.

Kutymemæssige fridage ind i OK

Juleaftensdag, nytårsaften og grundlovsdag skal ind i overenskomsten som fridage. Mange statslige arbejdspladser har tradition for at give medarbejderne fri de 3 dage, men stadigt flere arbejdsgivere opsiger nu disse gamle kutymer. Derfor skal friheden sikres i overenskomsten. Problemet er rigtig stort, vurderer bestyrelsen – som dermed er helt i overensstemmelse med de mange medlemmer, som har krævet fridagene overenskomstsikret. Prisen for at få kravet gennemført kan dog blive, at de, der stadig har disse fridage, nu kommer til at betale for dem i form af mindre generelle lønstigninger, når de skal ind i overenskomsten, fremgik det på bestyrelsesmødet.

Penge til at forny organisationspuljer og virksomhedsoverenskomster

I år vil HK Stat igen kræve, at en mindre del af det samlede OK-resultat bliver brugt til at betale for ændringer for den enkelte faggruppe - frem for, at alle pengene bliver brugt på generelle forbedringer. Hverken ved OK11 eller ved OK13 blev der sat penge af til disse såkaldt specielle krav. Det kan fx være ændringer i basislønnen for en specifik faggruppe eller særlige aftaler om kompetenceudvikling for HK’ere.

Ret til kompetenceudvikling

Der er brug for fornyet og vedholdende fokus på den enkeltes ret til løbende efter- og videreuddannelse gennem hele livet. Derfor skal kompetenceudvikling indføres som en rettighed i det nuværende system med årlige medarbejderudviklingssamtaler. Bestyrelsen har et helt katalog med ideer til, hvordan retten til kompetenceudvikling kan skrues sammen. Ved OK-forhandlingerne i foråret 2014 fik industriens ansatte ret til 2 ugers efteruddannelse om året.

Ny løn til tjenestemænd

Cirka 1.000 HK-tjenestemænd i DSB, Banedanmark og i Københavns Lufthavn skal have en aftale om ny løn. I to overenskomstperioder har det ikke været muligt at forhandle nogen lønforhøjelse til de mange medlemmer, fordi de ikke har været omfattet af aftalen om ny løn. Samtidig har der ikke været noget at gøre godt med i form af en lokallønspulje.

Væk med minipensionen

Omkring hvert 5. medlem af HK Stat får kun 10,65 procent – såkaldt minipension – i pensionsbidrag. De øvrige medlemmer får det fulde bidrag på 15 procent af lønnen. Fuldt pensionsbidrag fra starten af ansættelsen i staten er derfor et fokuskrav. Karensbestemmelserne skal væk. De betyder, at man nu skal være fyldt 25 år og have været ansat 4 år i det offentlige for at få det høje pensionsbidrag.

Alle krav er med i tasken

Langt de fleste af de krav, der er kommet ud af at spørge HK Stats tillidsfolk og medlemmer i foråret, er med på forhandlernes harddiske – både de digitale og de mentale.

OK15 Stat