Hella Joof er årets modtager af BMF's børnebogspris

24. september 2014  |  Hovedstaden

- Jeg er bare helt vildt glad! Sådan sagde Hella Joof, da hun onsdag morgen blev overrasket med beskeden om, at hun er årets modtager af BMF’s børnebogspris.

Hella Joof overraskes med blomster og diplom

BMF (tidligere Boghandlermedhjælperforeningen) stiftede Børnebogsprisen i 1980, hvilket gør den til en af Danmarks ældste børnebogspriser, og det er BMF’s medlemmer, der suverænt bestemmer. Der kan stemmes på alle billed-, børne- og ungdomsbøger, der er skrevet på dansk, og som er udkommet siden sidste prisuddeling i oktober 2013. Med æren følger også en check på 20.000 kr.

Anbefalet af bogfolket

Hella Joof overraskes med årets børnebogspris fra BMF

Hella Joof er erfaren, når det kommer til at underholde og begejstre børn, men hun er ganske nybagt som børnebogsforfatter: Hendes bog ” Snitten & Kis - Frygt og bæven og en mand på strømpesokker” udkom i august. Hendes stemme og stil gør sig også godt på papir, og derfor er det med en overvældende del af stemmerne, at hun vinder prisen.

- BMF’s medlemmer har i den grad taget bogen til sig, og det betyder jo også, at den bliver anbefalet ude i butikkerne, siger formand i BMF Hovedstaden, Maria Toftelund Gjerde.

Hella Joof havde netop holdt et oplæg for en sal fuld af boghandlere, da hun blev overrasket med beskeden om at hun var årets prismodtager.

Prisen uddeles søndag til arrangementet "Børn, bøger og HK"

Hella Joof med blomstergaver

Selve prisoverrækkelsen foregår på søndag den 28. september til arrangementet ”Børn, bøger og HK”. Her bliver HK Hovedstadens hus på Islands Brygge fyldt med glade børn til et arrangement, der sætter fokus på historiefortælling gennem oplæsning, musik, teater og alt muligt andet eventyrligt.

- Fagligheden og glæden ved litteratur betyder meget for BMF’s medlemmer. Det er blandt andet for at sætte fokus på betydningen af god børnelitteratur, at BMF uddeler prisen, lyder det fra Vibeke Klit Jørgensen fra HK Handel Hovedstaden, der organiserer BMF’s medlemmer, og som også står for søndagens arrangement.

"Børn, bøger og HK" finder sted søndag den 28. september 2014 fra kl. 11.30-16.00, på Svend Aukens Plads 11 i København. Der er gratis adgang og åbent for alle der har lyst til en spændende dag der udover prisuddelingen byder på sæblebobleshow, ansigtsmaling, førstehjælp for børn, bog-bytte-bar, klippeklistre-hjørne, den hemmelige hule og meget, meget mere. Børnebogsprisen vil blive overrakt til Hella Joof af sidste års vinder Lars Daneskov ca. kl. 15