Horsens opruster på elevområdet

25. september 2014  |  HK Kommunal  |  Elev i kommune og region  |

Byrådet i Horsens har i den netop indgåede budgetaftale for 2015, valgt at opruste gevaldigt på elevområdet. Det betyder en fordobling af administrative elever.

I Horsens Kommune vil man gerne gøre en ekstra indsats for de unge, som ønsker en erhvervsrettet uddannelse. Derfor har kommunen med den netop indgåede budgetaftale for 2015 forpligtet sig til at oprette 40 nye elevstillinger i 2015 inden for forskellige brancher som f.eks. ernæringsassistentelever, gartnerelever og altså administrative elever.

Budgetaftalen vækker begejstring hos fællestillidsrepræsentant i Horsens Kommune Lotte Møller Jensen. - Vi ansætter i dag ca. 4-5 elever om året og håber på en fordobling i 2015. Jeg blev simpelthen så glad, da jeg hørte fra vores borgmester, at det var vedtaget. Det betyder, at flere afdelinger end i dag får mulighed for at få en administrativ elev ansat, og vi får nye medarbejdere med nye ideer og ny energi, fortæller Lotte Møller Jensen og understreger, at det selvfølgelig også er ”hårdt arbejde” for de ansatte.

Elever holder os til ilden

Det giver selvfølgelig også en udfordring for medarbejderne, for der bruges tid på at give eleverne en rigtig god uddannelse. Men det vi som tillidsrepræsentanter hører fra afdelingerne er, at det også giver rigtig mange positive oplevelser at have elever. Når vi har elever, skal vi hele tiden være skarpe på udviklingen inden for administration. Det holder os til ilden, og det er der brug for især i disse år, hvor vores fag udvikler sig med stormskridt, forklarer hun.

Lotte Møller Jensen er selv med til at ansætte de administrative elever og har været overrasket over at se, hvor mange der gerne vil være elev i Horsens Kommune.

- I foråret 2014 fik vi 232 ansøgninger til fire elevstillinger og måtte afvise rigtig mange motiverede og kvalificerede unge mennesker. Derfor synes jeg, det er et stærkt signal kommunen sender til erhvervslivet om at bidrage til, at flere unge får mulighed for en god uddannelse. På langt sigt er jeg overbevist om, at det vil være en fordel for Horsens Kommune, at man er med til at uddanne og opkvalificere de unge mennesker, som forhåbentlig senere vil søge job hos os og blive nogle gode medarbejdere.

Elev Elevpladser Fremtidens talenter

Få max ud af din uddannelse

Læs hvordan her

Få max ud af din uddannelse

Læs hvordan her

Har du også læst...

Hård kritik af regioners it-sikkerhed

17. november 2017  | HK Kommunal  | DL

Alt for mange har administrator-rettigheder og adgangskoder kan være op til 9 år gamle. Sådan lyder kritikken af 3 af landets regioner fra statsrevisorerne.

Kommune tjener millioner på jobinvesteringer

16. november 2017  | HK Kommunal

Opgraderinger af beskæftigelsesindsatsen giver ekstra 20 millioner kroner til kommunekassen i Hjørring.

De fleste sagsbehandlere har oplevet socialt bedrageri

16. november 2017  | HK Kommunal

60 procent af jobcentermedarbejderne har oplevet, at borgere har lavet socialt bedrageri eller overdrevet deres skavanker for at få en offentlig ydelse.

Se alle nyheder