Tonen er blevet mere lummer

25. september 2014  |  HK Danmark  |

Der er mere lir i luften på HK’ernes arbejdspladser, end der har været. Hver tredje har oplevet sexchikane. Det viser ny HK-undersøgelse.

Bemærkninger med seksuelle undertoner er dagligdag på en tredjedel af HK’ernes arbejdspladser. Det viser en ny medlemsundersøgelse, som HK har foretaget.  Tallet er højere end i en lignende undersøgelse for to år siden, hvor godt hver fjerde oplevede, at omgangen mellem medarbejdere på arbejdspladsen har seksuelle undertoner.

Omsorgsfulde og kærlige kommentarer om tøj og udseende på en arbejdsplads er ikke nødvendigvis et problem. Men balancen er hårfin, mener arbejds- og erhvervspsykolog Lene Sheila Gjørup fra CopenPsyk, som underviser tillidsrepræsentanter i psykisk arbejdsmiljø.

- Det, der for nogen, kan virke ret uskyldigt, kan for andre virke ret voldsomt. Vores grænser er meget forskellige, og derfor er det afgørende, at man taler om problemet på arbejdspladsen, siger hun.

Kvinder ser det som et problem – mænd gør ikke

At vi alle har meget forskellige grænser, viser undersøgelsen også. Flertallet mener, at man bør kunne tåle en seksuel omgangstone på arbejdspladsen. Men der er klart flere kvinder (18 %) end mænd (3 %), der oplever det som ubehageligt.

- Det viser, at der er et stort behov for, at vi får snakket om det. Ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanten kan for eksempel lave et udkast til en trivsels- eller mobbepolitik, og så kan medarbejderne inviteres til at byde ind. Derefter er det meget vigtigt at følge op. Man bør løbende tage fat i politik-papiret og diskutere, om man faktisk får levet op til aftalerne. For jo mere lærer vi at forstå hinanden og vores forskellige måder at opfatte tingene på, siger Lene Sheila Gjørup.

Hver tredje har været udsat for sexchikane

Undersøgelsen viser tydeligt, at det ikke er på alle arbejdspladser, man har fundet ud af, hvor grænsen går. I alt har 29 % således æret udsat for sexchikane.

Men det tal er højere på arbejdspladser, der har en omgangstone med seksuelle undertoner (33 %), end på de arbejdspladser, hvor tonen ikke er sådan (24 %). Samme sammenhæng sås også for to år siden. Netop derfor vil Lene Sheila Gjørup gerne have de danske arbejdspladser til at vågne op.

- Mange virksomheder henvender sig først til mig for at få hjælp, når det er gået galt. Jeg ville ønske, mange flere fik taget hul på tabuet og fik forebygget sexchikane og mobning ved at få sat rammerne for omgangstonen og kommunikationen langt tidligere, siger hun.

Lumre bemærkninger er chikanørens foretrukne våben

Søjlerne viser svarene på spørgsmålet om, hvilken form for sexchikane, HK’s medlemmer i undersøgelsen har oplevet.  Kilde: Medlemsundersøgelse om sexchikane på arbejdet, august 2014, HK Danmark.

Sexchikane kan føre til depression, angst og stress

- Hvis nogen føler, deres grænser overskrides, kan det opleves meget voldsomt – og chikane og mobning kan i sidste instans føre til depression, angst og stress, hvilket koster dyrt for virksomheder og institutioner. Hvis virksomhederne i stedet fik lavet trivselspolitikker, ville det smitte positivt af på medarbejdernes arbejdsglæde, effektivitet og mentale overskud, som ligetil betyder en bedre kommunikation og omgangstone på arbejdspladsen. Og det er altså noget, man kan se og mærke på bundlinjen, siger Lene Sheila Gjørup.

Nye pjecer om sexchikane

HK har netop udgivet to nye pjecer om sexchikane til hhv.   medlemmer og arbejdsmiljørepræsentanter. Hent pjecerne her.

Arbejdsmiljø Mobning og chikane

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK