Massakre truer indsatsen for bedre arbejdsmiljø

26. september 2014  |  HK Stat

Det er tudetosset at spare på Arbejdstilsynet, skriver Peter Raben, næstformand i HK Stat. Han mener, at der tværtimod er behov for at styrke indsatsen for et godt arbejdsmiljø. Tilsynet står til at miste op mod hver 3. medarbejder i løbet af få år.

Det står ikke for godt til med arbejdsmiljøet i Danmark. Men i stedet for at styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø, lægges der politisk op til en alvorlig forringelse af ikke mindst den kontrollerende myndighed på området.

Det i forvejen hårdt trængte Arbejdstilsyn (AT) bliver i fremtiden endnu hårdere presset økonomisk. I de seneste 5 år er bevillingen til AT blevet beskåret med næsten 40 millioner kr. og antallet af årsværk faldet fra 809 til 665. I 2015 sker der en yderligere beskæring på 11 millioner kr.

Helt galt ser det dog ud i 2016, hvis finanslovsforslagets budgetoverslag følges. Da flere midlertidige bevillinger løber ud, vil den samlede bevilling blive beskåret med 80 millioner kr. Og cirka 125 årsværk skæres væk i 2016 og yderligere ca. 50 frem mod 2018 – svarende til at hver tredje medarbejder på få er forsvundet.

En så voldsom beskæring vil gå mærkbart ud over Arbejdstilsynets indsats og møder berettiget kritik fra både LO og arbejdsmiljøforskere. Vi er i HK Stat helt enig i kritikken. AT har allerede i dag svært ved at klare sine opgaver, især når det gælder det almene tilsyn. Det kan være svært at få AT til at rykke ud. Tilsyn på arbejdspladserne er ofte ikke grundige nok, og påbud følges ikke op, ligesom arbejdsmiljørepræsentanter oplever, at tilsynsførende fra AT ikke har tid til at kontakte dem ved kontrolbesøg på virksomhederne. Især, når det drejer sig det psykiske arbejdsmiljø, kniber det, fordi de tilsynsførende ikke har tid til at tilegne sig de nødvendige faglige kompetencer på dette felt – selvom psykisk arbejdsmiljø er et politisk højt prioriteret emne.

Et godt arbejdsmiljø betaler sig både for den enkelte virksomhed og for samfundet, der undgår de både menneskelige og økonomiske omkostninger ved sygefravær, genoptræning og andre foranstaltninger, der skal til for rydde op efter et sygt arbejdsmiljø. Derfor er det tudetosset at lægge op til yderligere besparelser i AT. Tværtimod er der brug for at tilføre flere ressourcer til både forstærket kontrol og udvidet rådgivning af virksomhederne.

Derfor vil HK allerede ved de igangværende finanslovsforhandlinger over for politikerne presse på for, at der allerede i finansloven for 2015 afsættes flere midler til at sikre fokus på det psykiske arbejdsmiljø og ikke mindst initiativer i forhold til stres, der hvert år koster mange sygemeldinger. Også LO vil arbejde for at sikre de nødvendige midler, ikke blot til AT men også til andre arbejdsmiljøinstitutioner truet af besparelser.

For også Videncenter for Arbejdsmiljø rammes hårdt af besparelser på grund af udløb af bevillinger, ligesom midlerne til Center for Nanosikkerhed hører op med udgangen af 2015. Ligeledes udløber midlerne til Arbejdsskadestyrelsens Fastholdelsescenter for arbejdsskadede, samtidigt med at styrelsens bevilling i øvrigt reduceres. Også branchearbejdsmiljørådene (BAR) får færre penge at gøre godt med i 2015. Samlet for alle BAR er besparelsen på 8,4 millioner kr. BAR FOKA, som dækker mange af HK Stats medlemmer, skal spare knap 200.000 kr. og må derfor skære ned i sine aktiviteter næste år.

Besparelser over en så bred front vil stække arbejdsmiljøindsatsen og harmonerer ikke med beskæftigelsesministerens udmeldinger om, at vi ikke skal konkurrere på dårligt arbejdsmiljø. Derfor må politikerne bremse den forestående massakre og sikre de nødvendige penge de kommende år til en bred indsats for et bedre arbejdsmiljø.

Politik