Psykisk arbejdsmiljø i fokus

26. september 2014  |  Hovedstaden

Omkring 100 arbejdsmiljørepræsentanter fra hovedstadsregionen var mødt op, da HK Hovedstaden torsdag den 25. september satte spotlight på psykisk arbejdsmiljø.
Dagen startede med en lille workshop hvor man i grupper talte om hvilke erfaringer deltagerne havde med officielle mobbepolitikker. Der var bred enighed om at mobbepolitikker skal diskuteres løbende for at virke. Ellers ender de som linket på intranettet, som ingen klikker på.

Laminerede politikker hjælper ikke

Dagens oplægsholder var journalist og stand-up’er Sanne Søndergaard, der har stor indsigt i emnet. Dels fordi hun selv er blevet mobbet, dels fordi hun har brugt sin egen indsigt i emnet til at skrive bøger og holde mange foredrag om emnet. Hun slog med det samme fast at laminerede mobbepolitikker, der hænger på den fælles opslagstavle sjældent virker. Det er alligevel sjældent at en officiel politik handler om, at man ikke må undlade at spørge folk, om de vil med ned og spise frokost…

Mobning for let øvede

Sanne Søndergaard taler i HK Hovedstaden

Oplægget blev leveret som kursus i ’mobning for let øvede’ og var en humoristisk og samtidig forskningsbaseret gennemgang af alle de forskellige mobbemekanismer For mobning er ikke bare, når der er nogle, der siger noget grimt om en kollega. Mobning er, når der ikke er nogen andre, der siger fra over for det grimme, eller siger noget andet, som vejer op for det grimme. Mobning er en stemning. Det er alt det usagte, det er udelukkelsen, der gør ondt i maven og gør at det føles som en kamp at tage på arbejde.

Hele 12 procent af den danske arbejdsstyrke føler sig mobbet, og udover at det er opslidende for den enkelte, så er det skidt for produktiviteten.

Fagforeningen kan hjælpe

Et godt psykisk arbejdsmiljø er afgørende for arbejdslivet. Sanne Søndergaard fremhævede i sit oplæg hvordan fagforeningerne og arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter spiller en vigtig rolle for at komme mobning til livs og hjælpe medarbejdere, der sidder i saksen.

Efter oplægget var der endnu en workshop hvor grupperne diskuterede en case og bød ind med løsninger.

Konferencer om arbejdsmiljø

Torsdagens arrangement var en del af HK Hovedstadens satsning på arbejdsmiljøområdet. Arbejdsmiljørepræsentanterne er nemlig vigtige, og derfor har HK Hovedstaden valgt at arrangere fem konferencer på et år, hvor arbejdsmiljørepræsentanter fra alle HK-arbejdspladser i hovedstadsområdet kan komme og blive klædt på i forhold til emner, der er af stor betydning for det lokale arbejdsmiljø. Da lederne på den enkelte arbejdsplads selvsagt også har stor indflydelse og skal involveres, hvis der skal laves større ændringer, så er ledere på HK-arbejdspladser også velkomne til arrangementerne.

De sidste to arrangementer foregår den 13. november og den 27. januar. Den 13. november bliver der sat skarpt på, hvordan man skaber den bedste arbejdsplads og arbejder med trivsel på arbejdspladsen. Den 27. januar bliver der sat fokus på, hvordan arbejdsmiljø bør tænkes ind fra starten, når organisationer indfører LEAN.

For at understøtte arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde er der også blevet oprettet et virtuelt netværk for arbejdsmiljørepræsentanter i hovedstadsområdet. Det kan du læse mere om ved at klikke her (link til netværk).

Mobning og chikane Arbejdsmiljørepræsentant