Børnebøger og prisuddeling i HK Hovedstaden

29. september 2014  |  Hovedstaden

For at sætte fokus på hvor vigtigt og dejligt det er at læse med børn har BMF (tidligere Boghandlermedhjælperforeningen) de sidste mange år én gang om året budt indenfor i HK Hovedstaden til arrangementet "Børn, Bøger og HK". Søndag den 28. september 2014 var hele underetagen i HK Hovedstadens hus på Svend Aukens Plads fyldt med børn, forældre og bedsteforældre, der kunne gå på opdagelse i bog-oplevelser i alle afskygninger.

Der var blandt andet god gammeldags højtlæsning på programmet, hvor børnebogsforfatteren Suzanne Ulrikka Pedersen læste højt af en række af sine bøger.

Fra Zoologisk Have var der besøg af tre engagerede medarbejdere – og et antal snoge, gekkoer, mus og larver, som børnene på skift fik lov til at røre. Og så blev børnene opfordret til at læse i spændende bøger om dyr, så de kan lære mere…

Børnene fik også mulighed for at lære noget om sæbebobler, da sæbebobleentertainerne i Soapbubble underholdt. Der var også god mulighed for selv at prøve at lave både bittesmå og kæmpestore sæbebobler.

Som det sidste på dagens program fik skuespiller og nydebuteret børnebogsforfatter Hella Joof overrakt BMF’s Børnebogspris 2014 og en stor check på 20.000 kr for sin bog ”Snitten & Kis – Frygt og bæven og en mand på strømpesokker”.

I BMF er man glade for at Hella Joof allerede har en to’er på vej.

- Der er en varme og et nærvær i bogen – den er snakkende og hyggelig, og vi vil så gerne vide, hvad der mere sker med Snitten og Kis, lød det blandt andet i talen fra Maria Toftelund Gjerde, der er formand i BMF Hovedstaden.

Hella Joof fortalte, at bogen rent er et kærlighedsprojekt, som det har været sjovt at skrive.

- Det gør mig rigtig, rigtig stolt at I kan lide den! fortalte en glad Hella Joof, inden hun satte sig og læste højt af bogen.

Tidligere på dagen havde multikunsteren Sandberg Explorer givet den gas i den store runde sal. Der blev spillet på alt: vægge, møbler, skosåler – selv popcornbægre! Undervejs blev lydene optaget og afspillet og resultatet var en fantastisk, pulserende og sjov koncertoplevelse.

De fleste børn fik i løbet af dagen fantasifulde ansigtsmalerier som prinsesser, regnbuer, drabelige tigerdyr, og mange havde også fået tegnet store ar og lagt bandager ved førstehjælps-boden. Der var også mange, der nåede både ind i Den Hemmelige Hule og i tegne- og klippestuen, hvor der også var lidt lækkert til børnene. I alt var der omkring 250 mennesker, der lagde vejen forbi HK Hovedstaden.