TANDPLEJEN GIVER ARBEJDSMILJØET EN TAND TIL

29. september 2014  |  MidtVest

Kommunal tandpleje hviler ikke på laurbærrene efter europæisk topplacering i kulturmålingen Great Place To Work

At få, vedligeholde og udvikle et godt arbejdsmiljø kræver tid - og at det bliver en naturlig del af hverdagen. Det ved de ansatte ved Den Kommunale Tandpleje i Herning noget om. Her har man gennem flere år deltaget i den europæiske kulturmåling Great Place to Work.
Gennem en målrettet indsats har arbejdspladsen formået at rykke længere og længere op på rangstigen over gode arbejdspladser.

Seneste måling fra 2013 har givet Den Kommunale Tandpleje en placering i top fem for danske arbejdspladser og en 11. plads på den europæiske rangliste

Åbne profiler

En topplacering i arbejdsmiljø til den kommunale tandpleje i Herning

- Vi arbejder målrettet med de områder, som vi ifølge kulturmålingen kan score mere på. Vi samles og beslutter os for tiltag, der kan gøre arbejdsmiljøet endnu bedre – og så tager vi fælles ejerskab, lyder det fra tillidsrepræsentant Helle Ottesen ved Herning Kommunale Tandpleje.

Blandt aktiviteterne i år har den blandede faggruppe på cirka 65 medarbejdere fordelt på 10 klinikker svaret på skriftlige spørgsmål til afdækning af en individuel personprofil.

Ved en fælles tilbagemelding på et kursus har kollegerne fået kendskab i disse profiler og dermed forståelse for hinandens adfærdsmønstre: - Det er vigtigt at kende kollegers reaktionsmønstre i forskellige situationer – og dermed hvordan vi som kolleger fremmer samarbejdet med den enkelte, fortæller Helle.

At kunne imødekomme en kollegas reaktionsmønster i det daglige samarbejde er til gavn for en selv, kollegaen og ikke mindst patienterne.

Sidegevinsten er korpsånd

Kunderne i tandplejen er børn og unge. Produkterne tandsundhed og tandregulering. Her er et gennemgående arbejdsredskab måling og registrering. Sidstnævnte giver Helle en del af æren for kollegernes positive modtagelse af at måle på arbejdskulturen:

- Da vi i forvejen er vant til at måle og registrere børnenes tænder ned til mindste detalje, så giver udfyldelse af trivselsanalyser ikke den store modstand, forklarer Helle.

En indgroet kultur

Et dagligt fokus betyder, at der arbejdes kontinuerligt med trivslen, og at eventuelle problemer bliver italesat. Det er legalt at sige fra, og ledelsen er lydhør. Arbejdet vedrører også det fysiske arbejdsmiljø, som har involveret arbejdsmiljørepræsentanten og medført en undersøgelse i ergonomi – det har affødt indkøb af nye stole.

Helle opfordrer arbejdspladser, der overvejer at bruge analysen, til at hente inspiration fra dem, der i forvejen bruger kulturmålingen. Det gjorde de i Herning. Her blev kulturmålingen introduceret i forbindelse med sammenlægning af tre kommuner - og dermed sammenlægning af tre kulturer inden for tandpleje.

- Analysen er håndgribelig, og så skal vi ikke hele tiden finde på nye måder at arbejde med trivsel på. Selvom vi har en flot score, kan vi stadig blive bedre. Vi hviler ikke på laurbærrene. Stilen skal fastholdes, slutter Helle Ottesen

Så mappen med resultater samler ikke støv, som en del arbejdsmapper har en erhvervsrisiko for.

Den Kommunale Tandpleje i Herning arbejder ufortrødent videre med kulturen og arbejdsmiljøet, der ligesom tænder har brug for jævnlige eftersyn og eventuelle nye fyldninger. I august har hver enkelt medarbejder udfyldt det skema, der danner baggrund for arbejdspladsens score og placering i 2014. Resultatet offentliggøres senere på året.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK