HK.dk logo

Borgerne får hjælp til digital post i et telt

30. september 2014  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Det vælter ind med borgere i Svendborg Kommunes telt, som ønsker at vide mere om Digital Post fra 1. november. Kommunen har ansat Hanne Thiel Madsen til kun at tage sig af den opgave. Det er mest ældre borgere, der henvender sig, mens de unge slet ikke forholder sig til sagen.

”Jeg skal bede om at blive fritaget for det der Digital Post.” 

Den sætning hører Hanne Thiel Madsen op mod 100 gange om dagen, når hun står i sit særlige telt uden for borgerservice i Svendborg. Kommunen har nemlig slået et telt op ude på torvet, hvor borgere kan kigge ind og enten tilmelde Digital Post – eller framelde sig ordningen.

Kommunen har ansat Hanne Thiel Madsen i en særlig stilling, hvor hun kun skal tage sig af netop dén opgave.

For Hanne Thiel Madsen er det første trin i den opgave som regel at berolige en ældre borger, der er tæt på at være rædselsslagen.

- Mange tror, at de skal igennem et tredjegrads forhør, hvor de skal kæmpe deres sag og bevise, at de altså ikke kan det der internet og computer.

Men sagen er, at Hanne Thiel Madsen og hendes kolleger slet ikke må stille kritiske spørgsmål med den underliggende mistanke, om det nu også passer, at borgerne ikke har computer.

De skal blot bede borgerne forholde sig til seks kriterier for fritagelse og så bede dem krydse af, hvis de opfylder bare et af dem.

Derfor lyder det ofte fra en ældre borger: ”Var det bare det?”


7 ud af 10 er ældre borgere

I teltet i Svendborg hjælper Hanne Thiel Madsen mange ældre borgere med at blive fritaget for digital post. Foto: Mads Claus Rasmussen

Alligevel kan der hos nogle borgere vise sig en åbning i forhold til den digitale post. I de tilfælde er Hanne Thiel Madsen til gengæld ikke sen til at udnytte muligheden for vejledning.

- Vi har jo en pc foran os, så hvis borgerne eksempelvis spørger om det er svært, så hjælper jeg dem med oprettelse på borger.dk, sørger for, at deres profil er rigtig og så viser dem, hvordan en postkasse ser ud. Det plejer at virke, og de fleste bliver beroligede over, hvor nemt det er.

Mere end syv ud af ti af de borgere, som dukker op i teltet, er ældre eller børn til ældre, som har fuldmagt med på vegne af forældrene, fortæller Hanne Thiel Madsen, og oplyser, at Svendborg i skrivende stund har knap 4.000 personer, der enten er permanent eller midlertidig fritaget for to år. Det svarer til knap otte procent af kommunens indbyggere.

Men ifølge digitaliseringskonsulent Lisbet Bogh Sønderby har man en forventning om, at tallet ender et sted mellem 10 og 20 procent – og at langt størstedelen af disse vil være ældre borgere.

De unge tænker ikke på det

Men deri gemmer sig faktisk en alvorlig problemstilling. For når Lisbet Bogh Sønderby kigger på tallene, så kan hun se, at lidt over halvdelen af kommunens indbyggere har tilmeldt sig.

Men nærlæser hun tallene, viser det sig, at dobbelt så mange ældre mellem 65-74 år som unge mellem 15-24 år har tilmeldt sig digital post.

- Ældre er jo enormt pligtopfyldende, men unge mennesker forholder sig simpelthen bare ikke til det. Det interesserer dem ikke.

Kommunen har derfor gjort meget ud af at opruste sine medarbejdere til at gøre en indsats, fortæller Lisbet Bogh Sønderby.

Ud over at uddanne 100 digitale ambassadører, hvoraf rigtig mange er HK’ere, til at sprede budskabet om digital post, så har man opfordret alle ansatte til at give deres lille besyv med.

- Er du ansat i Svendborg Kommune, så skal du selvfølgelig spørge din kollega om vedkommende er tilmeldt. Men du skal også spørge din mand, din søn på 16, din badmintonpartner og din nabo. Kort sagt, vi har alle et ansvar for at sprede budskabet.

Sikkerhedsventil, men kun én

Selv med den største indsats, så er Lisbet Bogh Sønderby dog ikke i tvivl om, at der 1.november vil være en restgruppe, som kommunen ikke har nået.

Sagen er, at hvis man ikke har reageret inden da, bliver man som borger automatisk tilmeldt digital post. Mange ved ikke, at de faktisk får deres post fra det offentlige dér fremover.

Heldigvis er der en sikkerhedsventil i systemet, idet der sendes et fysisk brev til personer, som ikke har læst det første brev i deres digitale postkasse.

Men der sendes dog kun ét brev, én gang. Derefter er der ikke flere remindere. Svendborg Kommune arbejder også på et helt nyt projekt, der skal løfte udsatte borgeres it-muligheder.

- Vi søger fonde og midler til projektet, som forhåbentligt kan løfte en hel gruppe, men også giver andre kommuner viden om, hvordan man kan hjælpe disse borgere på den digitale platform.

Teltet gør borgerservice uformelt

I teltet står Lisbet Bogh Sønderby og hjælper en datter med en udenlandsk mor, som ikke kan dansk, og derfor skal fritages.

Hun oplever teltet som stor gevinst for kommunen. Det har givet borgerservice en helt anden dimension.

Oplevelsen er nemlig, at mange flere borgere lige stikker hovedet inden for for at spørge om alt muligt, som har med digital post at gøre. Det mest typiske spørgsmål er ”Jeg har e-boks - er jeg så tilmeldt digital post?”

- Vi kan mærke, at borgerne oplever det som mere uformelt, og derfor tør man spørge om alt muligt, når man alligevel går forbi ude på Torvet.

Ydelse og borgerbetjening

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk


Find dit netværk

Relevante nyheder


Stor ros til ny kontroluddannelse

29. august 2017  | HK Kommunal

Forsøget med en ny uddannelse inden for kontrol bliver rost af deltagerne. En af dem mener, at også mange andre end kontrolmedarbejdere kan få udbytte af uddannelsen, der nu udbydes i Herlev og Århus.


Kommuner har stor succes med at inddrive ejendomsskatter

28. august 2017  | HK Kommunal

Det viser sig nu at være en rigtig god ide at lade kommunerne inddrive restancer på ejendomsskatter.


Aktindsigter fra en borger koster lille kommune 1,5 millioner

25. august 2017  | HK Kommunal

På Læsø har en særligt ihærdig borger kostet kommunen cirka 1,5 millioner kroner i juridisk hjælp og ressourcer fra en medarbejder.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk