Hårdkogte kriminelle får også ordnet tænder

30. september 2014  |  HK Kommunal  |

Rockere, mordere, pædofile og svindlere. De er der alle sammen, når de to tandklinikassistenter Annette og Dorte hver mandag, tjekker tænder på fangerne i Danmarks mest sikrede fængsel.

Den ene dag ordner de hvide mælketænder på nuttede børn i børnetandplejen, mens de den næste, tjekker tænder på mordere, pædofile og hårdkogte rockere.

Annette og Dorte er tandklinikassistenter i Statsfængslet Østjylland vest for Horsens. Danmarks absolut sikreste og mest moderne fængsel. Syv sikrede døre og porte skal man igennem for at komme over til tandklinikken, der deler bygning med de hårde fanger.

Dagens første patient er en ung fyr. Han er høj, kortklippet og muskuløs. Et par små brandhuller kommer til syne i de sorte joggingbukser, da han lægger sig til rette i briksen. Han har slået en flig af sin fortand dagen før, og han er bestemt ikke tilfreds, da tandplejer Marianne må forklare ham, at han er nødt til at vente med at få det lavet, til tandlægen kommer ugen efter.

Jeg tænker ikke over, hvad de har lavet, når de kommer her. Så tror jeg slet ikke, man ville kunne arbejde her.

- Det kan fandeme ikke passe. Så får jeg fat i min advokat, siger den unge mand, mens han rejser sig fra briksen og går målfast ud fra tandklinikken.

På journalen kan Annette se, at han er født i 1990.

- Når vi møder unge mennesker i den alder, sætter det mange tanker i gang hos en. Så kan man se, hvor stor en betydning det har, hvilket miljø ens børn færdes i. Og man kan ikke lade være, at tænke: Godt, det er gået ens børn godt.

Vil ikke vide, hvad de har lavet

Både Annette og Dorte er rigtig glade for at arbejde i det lukkede fængsel. Hver mandag morgen kører de med enten en tandlæge eller en tandplejer fra Silkeborg til Horsens for at ordne tænder på nogle af Danmarks mest kriminelle. Lundin har siddet der, Amagermanden sidder der nu.

- Jeg tænker ikke over, hvad de har lavet, når de kommer her. Så tror jeg slet ikke, man ville kunne arbejde her, siger Dorte og Annette nikker.

- Det er ikke relevant for os, hvad de sidder inde for. Vi behandler vores patienter ens uanset, hvad de har lavet, forklarer Annette.

De kommer dog i tanke om en enkelt episode, hvor det var svært at agere den omsorgsfulde klinikassistent. På et tidspunkt havde Dorte og Annette en patient, som var meget lille og spinkel og så sådan lidt stakkels ud.

- Bagefter kom vi til at snakke om, hvad han mon sad inde for. Vi fik så at vide, at han ikke kunne holde fingrene fra børn. Der må jeg da indrømme, at der måske var lidt større afstand, fortæller Dorte og Annette tager over.

- Ja, der blev vist ikke lige holdt i hånden her.

En ny indsat er klar. Han har sandfarvede overalls ud over en rød, stram t-shirt, der smyger sig om den muskuløse overkrop. Hans kulør får tankerne til at flyve mod sydens sol, mens det tilbageredte, bølgede hår minder mest om en Disney-prins.

Han kigger undrende på Annette og spørger, hvorfor de ikke har kaldt ham ind noget før.

- Det er otte måneder siden, jeg har været her sidst. Og vi aftalte, at I skulle kalde mig ind hvert halve år. En aftale er en aftale, siger han bestemt.

Annette forklarer, at der ofte kommer noget akut i vejen, derfor kan der godt gå lidt mere end et halvt år. Han tager det pænt, ligger sig til rette og åbner munden.

Misligholdte tænder og tandproteser

Både Dorte og Annette har i den kommunale tandpleje også arbejdet med ældre mennesker inden for omsorgstandplejen. Og selvom de har set lidt af hvert, er udfordringen i fængslet til at tage og føle på.

- Vi ser en del tænder, som er fuldstændig nedcarierede eller rådne, om man vil. Hvis man har været misbruger i mange år og ikke har haft mulighed for at gå til tandlægen, så kan de tænder, der nu engang er tilbage, godt være meget medtagede, forklarer Annette.

Hun kan næsten se på tænderne, hvilken afdeling, patienterne hører til på.

- Rockerne og dem, der sidder inde for økonomisk kriminalitet, har som regel de flotteste tænder. Rockerne går meget op i deres udseende, og mange spørger faktisk også, om de kan få en tandblegning hos os. Men det gør vi altså ikke, slår Annette fast.

- Til gengæld laver vi af og til tandproteser, og det er faktisk rigtigt spændende, tilføjer hun.

Dorte og Annettes efternavne er redaktionen bekendt. De ønsker dog ikke, at de indsatte i fængslet skal have kendskab til deres privatliv.

Fængsels-fakta

Statsfængslet Østjylland er det første nye topmoderne og nybyggede lukkede fængsel i Danmark i 30 år, siden indvielsen af Ringe Statsfængsel i 1976.

Fængslet har plads til 228 indsatte fordelt på fem enheder med forskellige afsnit. Der er et afsnit med almindeligt fællesskab, et arrestafsnit, et behandlingsafsnit og et kontraktafsnit. Desuden er der et afsnit for negativt stærkt styrende indsatte, et afsnit for banderelaterede indsatte, et særligt sikret afsnit, et isolationsafsnit og et sygeafsnit.