Mary har været HK'er i 75 år

30. september 2014  |  Sjælland  |

”Du er en tøs og har ikke brug for at læse videre.” Mary Clarise Schjøtt fra Slagelse kom trods sin fars skepsis ud på arbejdsmarkedet og har nu været medlem af HK i 75 år.

- Det var min arbejdsgiver, der sagde, at vi skulle melde os ind i HK. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg husker ham som en meget retfærdig mand, som ville sit personale det bedste. Han sendte os også ud på tuberkulosestationen på sygehuset en gang om året for at blive undersøgt. Det var ikke så almindeligt dengang.

97-årige Mary Schjøtt i Slagelse er blevet mindet om ungdommen i Aalborg. Et brev fra HK med en lykønskning, blomster og gavekort i anledning af hendes 75 års medlemskab af HK, har vakt minderne til live. Minder om en tilværelse, hvor retfærdighed har stået højt på hendes personlige dagsorden.

Sagde op i protest

75-års jubilaren Mary Clarise Schjøtt

97-årige Mary Clarise Schjøtt har været medlem af HK i 75 år. Mon ikke det er Danmarksrekord? Hun klarer fortsat sig selv i egen bolig, men har dog hjemmehjælp til at klare det groveste i husholdningen.

Det kom bl.a. til udtryk, da hun på en af sine tidlige arbejdspladser opdagede, at kasseren fik 125 kr. om måneden, mens hun måtte nøjes med 100, selv om de stort lavede det samme. Desuden vikarierede Mary for kasseren, når hun var fraværende. Det var uretfærdigt, syntes hun og søgte nyt job.

Ikke længe efter blev Mary gift. Det var i 1939, hvor en mand var en mand og nok skulle sørge for at forsørge sin familie. Det blev dog ved snakken, og Mary fortsatte på arbejdsmarkedet i et deltidsjob og blev i HK. Det gjorde hun også, da hun år senere blev hjemmegående i en årrække. Hvorfor husker hun ikke.

- Men måske fordi jeg synes, at fagforeningen gør en stor indsats for medlemmerne og for at skaffe dem retfærdighed, understreger hun – dog med den tilføjelse, at det aldrig har været vigtigt for hende, at give sin mening til kende. Og så måske fordi, hendes svigerfar var aktiv fagforeningsmand.

Tilbage på arbejdsmarkedet

Mandens arbejde i slagteribranchen førte efter krigen familien til først Nibe – ”hvor der end ikke var rutebiler, så man kunne komme lidt væk”, siden Vordingborg og sluttelig til Slagelse. - Dengang var det jo sådan, at man flyttede, når manden fik nyt arbejde.

I Vordingborg i midten af 50’erne kom Mary på arbejdsmarkedet igen. Og igen var det bogholderi og regnskab, der blev hovedbeskæftigelsen frem til efterlønnen i 1977.

Medlemskabet af HK blev bevaret og dermed adgangen til HK’s seniorklub med mange dejlige oplevelser, rejser og sociale sammenkomster.

Mary blev enke i 1982 og har levet alene siden, men med en stor kreds af venner og veninder, som blev skabt bl.a. gennem HK’s seniorklub, men også via Marys lyst til at lære. Fx lærte hun i en høj alder både at tale tysk og spille bridge – hvad hun stadig gør med stor fornøjelse, hvilket førte til nye bekendtskaber.

Eksamen

Egentlig godt gået af en pige, som af sin far – født i 1865 og præget af de holdninger, der var i forrige århundrede og med bl.a. 17 års ophold i Amerika - fik at vide, da skolen anbefalede, at hun fortsatte i realskolen, ”at hun var en tøs og derfor ikke havde brug for at læse videre, da hun jo skulle giftes og forsørges af sin mand!”

- Min far var ikke modstander af, at jeg fik en uddannelse, men det var jo holdningen dengang. Ville en mand giftes, måtte han være i stand til at forsørge sin familie.

Derfor kom Mary efter 7 års skolegang i huset som ung pige, men takket være sin mor, der havde været på Vallekilde Højskole, blev Mary elev på Justitsråd Møllers Handelshøjskole – en betalingsskole - i Aalborg med dansk, stenografi, håndskrift, samfundsøkonomi, engelsk, handelskorrespondance m.m. på skemaet 46 timer om ugen plus hjemmearbejde.

- Vi skulle yde, før vi kunne nyde. Det kunne nutidens unge lære lidt af!

Og med eksamen herfra drog Mary ud på arbejdsmarkedet,  inden hun som 22-årig blev både medlem af HK og gift.

HK-medlemmer Medlemskab