Derfor er en velfungerende offentlig sektor vigtig

02. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lene Lundgaard

Fagforeninger med over en halv million offentligt ansatte lancerer ny kampagne, som viser værdien af de aftaler og det fællesskab, der er opbygget i den offentlig sektor gennem årtier. Værdien for borgerne, for virksomhederne og for medarbejderne. HK Kommunal er en del af kampagnen med budskabet: Vores aftaler. Din styrke.

Vores aftaler. Din Styrke. Dét er budskabet i en ny kampagne, der lanceres af HK Kommunal og 33 andre faglige organisationer. Kampagnen sætter fokus på værdien af det fællesskab, der er opbygget i den offentlige sektor gennem årtier. På de stærke aftaler mellem arbejdstagere og arbejdsgivere og på det gode psykiske arbejdsmiljø og den tillid og medindflydelse, der er forudsætningen. De 34 medlemsorganisationer repræsenterer mere end 525.000 offentligt ansatte.

Kampagnen lægger op til overenskomstforhandlinger med KL, som er Kommunernes Landsforening, og Danske Regioner. Forhandlingerne løber over efteråret og ind i foråret 2015, hvor særligt tre temaer er på spil: Det formelle samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, det psykiske arbejdsmiljø og overenskomsternes betydning for en moderne offentlig sektor.

Tillid og aftaler

Formanden for HK Kommunal Bodil Otto håber, at arbejdsgiverne vil gribe den udstrakte hånd og værne om tillid og aftaler.

- Gennem de seneste år har vi oplevet angreb på den danske model. Både i det daglige arbejde i kommuner og regioner og i en skarp retorik fra arbejdsgivernes side. Det gælder angreb på beskyttelsen af vores tillidsvalgte, på medindflydelsen og på de overenskomster, der er aftalt i enighed. Vi ved, at netop tilliden, de gode aftaler og respekt for medindflydelsen har stor betydning for moderniseringen af den offentlige sektor, så derfor håber jeg, at arbejdsgiverne tager ansvar og griber bolden og ikke bare vælger at kaste den ud på sidelinjen, siger Bodil Otto.

Moderne offentlig sektor

Det er første gang, så mange faglige medlemsorganisationer står sammen om en kampagne af den størrelsesorden, og processen har da også været både udfordrende og lærerig. Resultatet er ikke bare blevet en flot og meningsfyldt kampagnefilm – det har også skabt en særlig sammenhængskraft fagforbundene i mellem.

- Vi står sammen om at bevare og udvikle en stærk, moderne og velfungerende offentlig sektor, fordi det er forudsætningen for, at Danmark står bedst muligt rustet til fremtiden. Kampagnefilmen viser, hvorfor en det er så vigtigt for borgerne og virksomhederne, at den offentlige sektor fungerer. Og det budskab står alle organisationerne samlet om, siger Bodil Otto.

Kampagnefilmen illustrerer kontrasten mellem en velfungerende offentlig sektor, der tager ansvar for borgere og virksomheder, og en offentlig sektor under nedbrydning.

Tre vigtige temaer i overenskomstforhandlingerne

Overenskomstforhandlingerne i 2013 og udviklingen i den offentlige sektor indikerer tre temaer, der er vigtige at fokusere på i de kommende måneder og under overenskomstforhandlingerne.

Samarbejde

Samarbejdet på arbejdspladsen mellem ledere, tillidsrepræsentanter og medarbejdere. Det er den danske måde at gøre tingene på, og bygger på aftaler og tillid.

Psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø udgør et andet tema. Øgede krav til den enkelte medarbejders tid og produktivitet kombineret med færre ressourcer kræver en styrket indsats i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.

Overenskomstens betydning for den offentlige sektor
  • Overenskomsternes betydning for den offentlige sektor er det tredje store tema. Overenskomster og aftaler rummer mulighed for, at arbejdet kan organiseres mere hensigtsmæssigt, både for arbejdsgiveren og for den enkelte medarbejder, og det er den bedste forudsætning for en smidig og velfungerende offentlig sektor.

Se kampagnefilmen og læs mere

På kampagnesitet www.voresaftalerdinstyrke.dk kan du følge med i presseomtale. Senere kommer en formands-film, der viser fællesskabet blandt organisationerne. Vær med til at sprede budskabet og del gerne film og kampagnemateriale på de sociale medier.

Del med #dinstyrke

Hjælp kampagnen godt på vej ved at dele filmen i dit netværk på Facebook og Twitter. Du må meget gerne bruge tagget #dinstyrke!

Arbejdsmarked Overenskomst OK15 HK Kommunal