HK'er designer bibliotek

02. oktober 2014  |  MidtVest

Med et nyt bibliotek i Herning blev det muligt at samle alle materialer på et sted. Men hvordan skal det stå i de nye lokaler?

Flere generalprøver giver en god premiere. Det er konklusionen efter en vellykket samling af materialerne på Hernings nye bibliotek.

- At beregne, hvor mange hyldemeter, vi havde brug for, og hvordan hylderne skulle placeres i det nye bibliotek er en stor opgave – ikke mindst fordi der aldrig er lige meget materiale hjemme hele året, fortæller Anna Mogensen, der var projektleder under flytningen.

Generalprøver på opsætning

I underetagen af Herning Bibliotek står der hyldevis af bøger til udlån

Der er bøger til udlån i stueplan og i kælderen. Sidstnævnte sted kan brugerne, som neonrøret over trappen viser, blive "Fordybet"

Der var der ikke nogen vej udenom. Der skulle faktiske tal på bordet for at finde frem til den endelige indretning, og der blev talt hylder op på det gamle bibliotek i Herning to omgange. Her blev materialet fra udlånsafdelingen, et magasin og et mindre depot samlet. Ved optællingen i april fyldte faglitteraturen 1755 meter, mens der var 1855 meter hyldemeter hjemme i juni.

- Og så var vi også nødt til at indkalkulere lidt ekstra i forhold til beholdningen, der varierer meget i løbet af et år, fortæller Anna, der er HK'er, officielt bærer titlen kørselsansvarlig og med 39 års ansættelse var godt klædt på til opgaven.

Behovet for elastik skyldes store udsving i udlån. Én af de absolutte højsæsoner for udlån af krimier, romaner og rejsebøger er sommeren, hvor folk har bedre tid til at læse. Her skrumper beholdningen af skønlitteratur betydeligt. Derfor skulle der indregnes ekstra luft, så der var plads, når materialet kom hjem.

Chip følger materialet

Udover at øve opstilling af hylder skulle det materiale, der endnu ikke var udstyret med en mikrochip, under behandling. Chippen sikrer sporing af materialet, men har på Herning Bibliotek også en anden funktion.

Når kunderne afleverer lånt materiale gennem et indkast i stueetagen, lander det i kælderetagen på et samlebånd. Herfra sorteres materialet automatisk ud i vogne i forhold til det nummersystem, biblioteket bruger.

De fyldte vogne hentes af personalet, som i udlånsafdelingen med et enkelt tryk på en knap kan forvandle vognen til en hylde. Herved undgås mange unødvendige løft.

Besøgs- og lånetal stiger

Blandt de hyppigste brugere af biblioteket i Herning er de unge, der hygger sig i sofaen med spil

Bibliotektet ligger midt i Herning by og trækker også de unge til

Ud over generalprøverne stod Anna Mogensen også for logistikken omkring flytningen af materialerne. Resultatet er godt. Det er den centrale beliggenhed midt i Herning også. Den har kastet mange nye lånere af sig, og biblioteket er blevet et mødested midt i Herning, der emmer af liv. Til glæde for brugerne – og medarbejderne.

Huset emmer af liv. Besøg af daginstitutioner, børn og unge, der hænger ud i sofaen med spil, mødre på barsel samt studerende og slægtsforskere, der har bestilt rådgivning ved en bibliotekar i deres jagt på relevant materiale. Lukkede rum er der kun et af. Det er et stillerum med pc'er til fri afbenyttelse. Så målet om at blive en del af midtbyen er bestemt indfriet. Biblioteket er et mødested, der emmer af liv. Til glæde for brugerne – og medarbejderne.

Arbejdsmarked