5 gode råd til at arbejde uden pres

03. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Elev i kommune og region  |

Hasteopgaver og tidspres får dig ikke til at arbejde hverken hurtigere eller bedre, slår ekspert i effektive arbejdsvaner fast.

Kender du det, at du først lige skal have ryddet skrivebordet og indbakken for alle de opgaver, der af en eller anden årsag “haster!” inden du kan gå i gang med de opgaver, der måske ikke haster endnu?

Ekspert og rådgiver i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann, har en god forklaring på, hvorfor mange har svært ved at komme i gang med de opgaver, der måske ikke lige haster nu og her: der skal en vis mængde stresshormoner som kortisol og adrenalin i kombination med stoffet dopamin til, for at vi kan tage os sammen til at præstere noget.

Niveauet af de ‘gode’ stresshormoner kan altså være for lavt. Men at du skal være under decideret pres for at præstere godt er en myte, mener hun:

- Men når presset og kravene bliver for høje bliver vi overvældede. Det er den dårlige stress, og den gør os faktisk dårligere til at arbejde effektivt, siger Line Ullmann til DR.DK

Fem råd til at undgå at skulle arbejde under pres

Men hvordan undgår du at falde i den fælde, at du arbejder bedst under pres og dermed mest får tid til at lave dine haste-opgaver og ikke så mange af de mere langsigtede ting?

Det har Line Ullmann fem gode råd til:

Sådan kommer du i gang med det der ikke 'haster'

Definer målstregen: Begynd med at definere målet. Hvad skal helt præcist være opfyldt for, at du kan sige, at opgaven er løst? Beskriv målsætningen så klart og kort som muligt, så du ikke er i tvivl om, hvad der skal til for, at du kan sætte flueben.

Bryd opgaven ned: Forestil dig, du er i mål med opgaven. Hvilke konkrete delopgaver er løst? I hvilke rækkefølge blev de løst? Tænk over, hvor lang tid tager hver enkelt delopgave vil tage? Regn baglæns. Hvornår skal de enkelte delopgaver være færdige for, at målet nås til tiden? Tag højde for de ting, der kan få planen til at skride. Skriv alt ned, så du ikke skal bruge energi på at holde informationer i hovedet.

Delegér opgaver: Delegér allerede nu de opgaver, du skal have andre til at løse. At styre en større opgave i mål på egen hånd, er én sag. Problemerne opstår ofte, når vi skal have noget fra andre, der også har travlt. Læg ind i din plan, at du skal følge op på, om det sker.

Sæt en deadline lidt før den rigtige deadline: Selv om du tager forbehold, så er det ikke usandsynligt, at noget uventet sker på vejen mod målet, fx en kollega bliver syg, og en anden må tage over eller ledelsen ændrer i rammerne for opgaven. Sæt derfor en deadline lidt før, så du har en buffer.

Undgå overspringshandlinger: Nu hvor du kan se alle de skridt, der skal gås og alle de faldgruber, du kan møde på vejen, så mærker du adrenalinen og kortisolen i kroppen. Brug den gode stress. Sæt opgaven i gang nu og tag det første lille skridt ved førstkommende lejlighed. Så er du i gang. Så skal du nok nå det. Uden stress.

Kilde: Line Ullmann, DR.DK

Arbejdsmiljø Stress

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK