Makerweekend: kreativ leg for voksne

06. oktober 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Der blev skåret i pap, trukket ledninger og programmeret til langt ud på aftenen på SAMDATA\HKs Makerweekend. Du kan stadig nå at tilmelde dig til næste event i Aalborg.

Der er efterårs-solskin over spejdercenteret på Holmen i København, men det er ikke snobrød eller råbåndsknob, der nørdes med. Bordene er fyldt med ledninger, hjul og små arduinoboards, og spejderne er afløst af IT-folk, der har rullet gardinerne ned.

17 mænd og 3 kvinder har samlet sig for at lege lave små robotter med hjælp fra de to kursusledere - Esben og Mads - der styrer SAMDATA\HKs anden makerweekend.

Man kan vælge mellem tre grundprojekter: En kørende robot, et joystick eller et bevægelsesaktiveret lysshow. De første par timer bliver der lavet simple øvelser, hvor man får lært at forbinde knapper, lys og sensorer, og bagefter er der frit spil, hvor hovedparten kaster sig over at lave små kørende maskiner med sensorer på. Der bliver hurtigt overraskende stille rundt om bordene.

Gitte Stoltenberg arbejder til hverdag med e-learning og projektledelse, og har tilmeldt sig, fordi hun i sin tid arbejdede med robotter under studiet på RUC, og synes det var sjovt.

Hun er ret omhyggelig med at forme papchassiset på bilen, og lader sig ikke mærke med, at de fleste andre har været hurtigere til at få koble deres bil sammen.

Gaffatape-karrosseri

Gittes Arduinoboard

En tegning, et Arduino-board, pap og ledninger er alt der skal til for at lave en lille robot.

Ved hjælp af pap, gaffatape, dobbeltklæbende tape og el-strips bliver Arduinoboardet, batterier og breadboard med censorer stablet oven på hjulene. Det er ikke nok at kunne trække ledninger, tænke logisk og kunne gennemskue programmerne, man skal også kunne bygge noget, som holder til at køre ind i stoleben.

”Min bil er sikkert bedre”, griner hun og får forlænget de sidste ledninger. Kort efter må hun konstatere, at robotten kun vil køre stødvist.

”Kørte jeres ikke længere,” spørger hun undrende de nærmeste ved bordet, mens hendes Arduino-robot humper et par centimeter ad gangen. I femte forsøg ændrer Arduino-robotten humør og kører stabilt. Måske sad hjulene bare fast.

Der tales dæmpet ved langbordet. Sidemanden bliver jævnligt spurgt til råds, og lærerne går rundt og hjælper med de sværeste spørgsmål, når de ikke må i Netto for at hente chips, Matador Mix og sodavand – af flere omgange.

Senere på eftermiddagen bliver stemningen lidt mere løssluppen, da de første begynder at prøvekøre deres robotter. Kim konstaterer, at alt virker, men at hans model vist kører baglæns. ”Skal jeg vende hjulene, eller ændre i programmet”, spørger han sig selv, og vælger den hurtige løsning - at vende hjulene.

Undervejs sker det for flere, at der enten kommer røg ud modellen eller breder sig en duft af svedent elektronik. Sidst på eftermiddagen da grundmodellerne er på plads, begynder folk at ændre i softwaren eller tilføje flere sensorer.

Mohamed laver først standard-modellen, hvor robotten drejer ved forhindringer. Bagefter justerer han i scriptet så robotten kan lave randombevægelser. Ved 23-tiden har han udvidet med tre sensorer, og forsøger at få robotten til at følge i retning af det lyseste punkt. Det sidste er ikke uden udfordringer, fordi programmet ikke kan nøjes med faste værdier, men skal fungere uanset om der er skygge eller sol.

Hvorfor bruger man det ikke i skolerne?

Gitte Stoltenberg

Gitte Stoltenberg var en af de 20 deltagere på Makerweekend i København, hvor deltagerne fik skabt små selvkørende, blinkende og bippende robotter. (Fotos: Ernst Poulsen)

Gitte Stoltenberg får som den eneste udvidet hendes model, så den kan give forskellige lyd alt efter, hvor tæt den er på en forhindring. Hun er godt tilfreds med udbyttet af weekenden og kan snildt se potentialet inden for læringsområdet. ”Det er anvendt matematik, hvor man kan se resultatet med det samme. Man får lov til at lege det ind, og får lov til at bruge begge hjernehalvdele. Jeg forstår egentlig ikke, at man ikke bruger det her mere i skolerne.”

De to undervisere Esben og Mads glæder sig bagefter over, at deltagerne arbejdede så koncentreret begge dage, og de var lidt overraskede over, at halvdelen af deltagerne blev hængende til hen omkring midnat for at få prøvet så meget som muligt.

”For mange af deltagerne er det her en måde at få lov til at lege med noget andet end det, de sidder med til hverdag. For andre kan det måske blive begyndelsen på, at de selv begynder at lave små prototyper. Men uanset det faglige formål, så er det også en måde at få lidt personligt netværk via sin fagforening.”

Makerweekend i Aalborg

Gruppeundervisning

Underviserne Mads (her) og Esben var løbende til rådighed til at svare på spørgsmål og komme med ekstra input.

Den næste Makerweekend finder sted i Aalborg, den 15. og 16. november. Kurset er gratis og inkluderer både bespisning og dele til dit Arduino-projekt. Du kan tilmelde dig her.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK