Sygenærvær – en ny forbandelse?

06. oktober 2014  |  Østjylland

- Danskerne sætter rekord i sygenærvær. Vi går ofte på arbejde, selv om vi er syge og burde blive hjemme i sengen. Skal vi denne syge kultur til livs, skal trygheden prioriteres anderledes højt på de danske arbejdspladser. Fagligt sammenhold er recepten.

Sådan skriver Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland i en kronik i Aarhus Stiftstidende på baggrund af en ny undersøgelse. Undersøgelsen viser, at sygenærværet kan påvirke helbredet på længere sigt og øge risikoen for depression og hjerte-kar-sygdomme.

Men hvorfor går vi på arbejde, selv om vi er syge, spørger Hans-Henrik Hansen og forsøger selv en forklaring:

- Af frygt for at blive dårligere stillet på jobbet eller helt at miste det, bider vi tænderne sammen. For det handler først og fremmest om at bevare jobbet og forblive en del af A-holdet.

Øget konkurrence er årsagen

Sygenærvær – en ny forbandelse?

HK-formanden peger på den øgede konkurrence som en af årsagerne hertil. Det danske arbejdsmarked i dag er en del af et større internationalt med en stor arbejdskraftsreserve, som presser forholdene på hele det danske arbejdsmarked – også på områder, som ikke umiddelbart konkurrerer med udlandet. Dertil kommer de seneste årtiers svækkelse af fagforeningerne, som har gjort det lettere at presse løn og arbejdsforhold

Hans-Henrik Hansen mener, at hvis vi skal utrygheden til livs og skaffe os af med sygenærvær, gratis arbejde, stress og dårligt arbejdsmiljø, må vi konkret overskride to grænser. For det første må medarbejdere og faglige organisationer gå sammen på tværs af faggrænser og sige fra over for arbejdsgivernes konstante forsøg på at udvide ledelsesretten med risiko for de ansattes helbred og trivsel. For det andet må fagbevægelsen gå sammen på tværs af landegrænserne med vores kolleger i EU og formulere et alternativ til krise- og nedskæringspolitikken.

Begge dele skal medvirke til at skabe større tryghed og bedre rammevilkår for lønmodtagerne.

Dagpengereformen fører til utryghed

Hans-Henrik Hansen slutter kronikken med en opfordring til også at se dagpengereformen i sammenhæng med utrygheden på arbejdsmarkedet:

- Flere vil gå syge på arbejde, flere vil acceptere gratis arbejde og bukke under for et dårligt arbejdsmiljø, fordi alternativet risikerer at blive social deroute som følge af reformen.

Han mener, at fagbevægelsen derfor må gå i spidsen for de tusinder af tillidsrepræsentanter og hundredetusinder af medlemmer for at rulle reformen tilbage:

- Kan disse vindes for et aktivt engagement til fordel for et trygt dagpengesystem, kan de også vindes for et dagligt engagement for en tryg arbejdsplads. Så vi ikke behøver at gå syge på arbejde, slutter Hans-Henrik Hansen.

Se hele kronikken i Aarhus Stiftstidende

Sygdom