Undervisningsreform fra et stift excel-ark

06. oktober 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Regeringen vil især mindske optaget på en stribe humanistiske uddannelser. Målet er måske rigtigt, men reformen er dårligt håndværk, mener flere fagfolk.

Thomas Bisballe

Der skal fjernes hele 4.000 pladser på erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter har Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsens bebudet. Målet er at flytte de unge væk fra uddannelser, med høj dimittend-arbejdsløshed.

”Ideen er god, og ja - der uddannes nok for mange webdesignere. Men selve udførelsen af reformen vil jeg godt nok ikke give mange point,” siger SAMDATA\HK’s formand Thomas Bisballe.

”Hovedproblemet på arbejdsmarkedet er, at der bliver uddannet alt, alt for mange med lange kandidatuddannelser og ikke mindst, at virksomhederne ansætter dyre kandidater. Det koster samfundet rigtigt mange penge.”

”I virkeligheden ville firmaerne blive mere konkurrencedygtige, hvis de sammensatte et hold med nogle få kandidater, og så langt flere programmører med en mellemlang uddannelse. På den måde kan virksomhederne blive mere konkurrencedygtige og vi kan undgå en del af outsourceingen.”

”Det vigtigste er, at vi får uddannet nogle folk, der kan programmere,” understreger Thomas Bisballe. ”Så kan de siden udbygge deres viden med forretningsforståelse og salg, efterhånden som behovet opstår. Især inden for IT-branchen er det forkert at tro, at alle skal have en lang uddannelse fra starten, som så skal holde de næste 40 år på arbejdsmarkedet. Sådan fungerer branchen ikke.”

Ministeriets excel-model kan give nye flaskehalse

Michael Rugaard

Hos landets ni erhvervsakademier er man enig i, at reformens udformning er problematisk.

Michael Rugaard, der er sekretariatsleder for Foreningen af Erhvervsakademier, synes egentlig, at det er i orden, at der justeres på optaget på nogle af uddannelserne. Men reformen indeholder efter hans mening en hel stribe uhensigtsmæssigheder.

”Vi udbyder mange tekniske uddannelser, og det er folk med den type af uddannelse, vi skal have flere af, for at kunne hente produktion hjem til Danmark igen. Det er ikke kun viden, vi skal leve af i Danmark – men kombinationen af viden og teknik,” forklarer Michael Rugaard.

En stribe af de forudsætninger der opremses i reformen holder ikke i virkeligheden, understreger han. Faktisk risikerer man at skabe nye flaskehalse, hvor man mangler folk med en bestemt uddannelse i nogle egne af landet.”Ministeriets økonomer har lavet et excel-ark landsgennemsnit. Men vi har en meget lav dimittend-arbejdsløshed for designteknologer fra KEA i København. Men de skal alligevel skære ned i optaget, fordi der er mange arbejdsløse i Nordjylland. Det giver ikke mening.”

Skal skære på uddannelser uden arbejdsløshed

”Det hedder sig også, at vi højest skal begrænse optaget med 30 %. Hvis vi før optog 100 studerende på en uddannelse, må vi nu kun optage 70. Men Undervisningsministeriet bruger tal fra 2013, og da vi har rekordoptag i år, så ender vi med i virkeligheden at skulle skære op til 50 % af pladserne.”

Han undrer sig over, at pressen kun har skrevet om universiteternes nedskæringer, selv om der forsvinder hele 1100 pladser på erhvervsakademierne. ”Vi har haft en rigtig god vækst de seneste år, fordi folk kan se, at de hos os kan få lov til at blande teori og praksis - og få et job som faguddannet på blot 2-3 år samtidigt med, at de kan uddanne sig videre, hvis de får brug for det.”

”Det er et ret skidt signal, man sender til de unge, når man nu gerne vil have dem til at tage tekniske uddannelser i stedet for dem, de vælger i dag”