DSB´s lønpolitik spiller fallit

07. oktober 2014  |   |

Politiken omtaler 5. oktober en kritisk situation i DSB hvor alle AC’ere på 3. år nægtes reelle løn-forhandlinger med henvisning til at der ikke er afsat budget til formålet.

- HK Trafik & Jernbane må vi desværre tilsvarende konstatere, at DSB har afsporet lønudviklingen dramatisk. Det er sket mest opsigtsvækkende ved afvisningen af, at lade tjenestemændene overgå til det nye moderniserede lønsystem i 1998 og frem. Ny Løn, som det hed, blev indført til erstatning for et udtjent stift lønsystem, hvor bl.a. stigende anciennitet var en væsentlig faktor for lønforbedringer, siger Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane.

- På opfordring af medlemmerne i Trafik & Jernbane har HK Stat derfor besluttet, at gøre kravet om Ny Løn til et prioriteret krav for tjenestemandsgruppen ved de kommende overenskomstforhandlinger i foråret 2015. Det er mildest talt en skandale at disse tjenestemænd mere end 15 år efter moderniseringen af de statslige lønsystemer, endnu ikke er omfattet af disse. Det samme gælder i Banedanmark, Københavns Lufthavne A/S og Trafikstyrelsen.

Ledelsen på kollisionskurs – og kaptajnen går fra borde

Herudover har DSBs ledelse generelt lagt sig ud med alle medarbejdergrupper ved netop ikke at afsætte en krone til aftaler om lønreguleringer sådan som det sker i de øvrige statslige virksomheder. Det er ellers klart aftalt i fælleserklæringen til Ny Løn i staten i 2008 hvor det hedder citat: ”Det er ledelsens ansvar gennem prioritering at sikre, at der er midler til rådighed til lokal løndannelse”.

Endvidere er det nærmere aftalt for overenskomstansatte medlemmer af Trafik & Jernbane, citat: ” Såfremt en medarbejder ikke har fået tildelt et individuelt tillæg inden for de seneste, 3 år forpligter DSB sig til – på foranledning af enten medarbejderen eller tillidsrepræsentanten – at drøfte hvilke initiativer medarbejdere og ledelse i fællesskab kan iværksætte for, at medarbejderen forbedrer muligheden for at opnå tillæg”.

- Vi må konstatere, at da der ikke er afsat økonomi i virksomheden til lønregulering - er sådanne samtalers værdi udhulet til et rundt 0 på forhånd. Og mange medarbejdere opfatter formentlig en lønsamtale som en frugtesløs konfrontation med ledelsen - der bare vender foret ud af lommerne, fortsætter Andreas Hasle.

- Men netop derfor har man tillidsrepræsentanter med særlig beskyttelse mod afskedigelse til at tale sin sag – og faglige organisationer med resurser til at tackle fejlagtige ledelsesdispositioner når de antager så skræmmende proportioner, slutter Andreas Hasle.

Det er særligt bemærkelsesværdigt, at samtidig med at DSB økonomisk er på vej mod at nå sine sparemål med hvad der kan vise sig at være sket delvist med overenskomststridige metoder – så takker den administrerende direktør Jesper Lok af ved årets udgang.

Denne situation vil ikke gøre det lettere for bestyrelsen og transportministeren, at finde en seriøs løsning på sit ledelsesproblem.

Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK