Fagprøvepris til Magasin-elev

07. oktober 2014  |  Landsklubben Magasin  |  Lene Vendelbo

Dorthe Carlsen er en af Danmarks allerbedste elever inden for detail. Magasin-eleven har netop fået en pris for sin fagprøve. Dansk Erhverv står bag udvælgelsen.

Dansk Erhvervs fornemme festsal på Børsen i København blev i fredags fyldt med ord som ”stor forståelse for salgsplatforme som sociale medier”. De flotte ord faldt ved uddelingen af tredjeprisen ved Detailhandlens Fagprøvepris – en pris, som Dansk Erhverv står bag, og som udløser en præmie på 15.000 kroner.

Den dygtige modtager var 22-årige Dorthe Carlsen, som er udlært i Magasin på Kgs. Nytorv i København. Og da hun skulle op på scenen for at modtage prisen kunne den aldrende købmand, som også er formand for priskomiteen, Henry S. Meyer ikke dy sig og afleverede blomsterne sammen med et kys på prismodtagerens hånd.

Begejstringen strømmede ikke kun fra formanden for priskomiteen, men også ud af undervisningsminister Christine Antorini (S), som gav Dorthe Carlsen og de to andre prismodtagere mange rosende ord med på vejen:

– Den anerkendelse, som I bliver vist her, er der i den grad brug for i denne branche. I er fremtidens rollemodeller.

Selvsikker med lederpotentiale

Dorthe

Dorthe Carlsen fik uddelt tredjeprisen Detailhandlens Fagprøvepris. Foto: Karin Meldgaard Henriksen

Dorthe Carlsens fagprøve var at bidrage til relanceringen af porcelænsserien Pillivuyt, som igennem længere tid havde haft vigende salgstal.

Magasin-eleven lavede blandt andet en centralt placeret event, hvor hun inviterede kunderne på brunch. I markedsføringen havde hun held til at få mad- og boligbloggere på banen og viste en virkelig god evne til at bruge sociale medier – på den måde kom eventen også til at leve uden for huset.

– Mange ville vælge noget nemmere – for eksempel Kitchen Aid. Valget af Pillivuyt er interessant. Kombineret med de gode tanker i markedsføringen, så begynder det for alvor at give pote i en fagprøve, lyder det fra Jette Frederiksen, der er elevansvarlig i Magasin. Jette Frederiksen hæfter sig også ved Dorthe Carlsens drive evne til at tage lederskab blandt kollegerne.

– Hun er en selvsikker pige med klart lederpotentiale!

Dansk Erhverv: Fang tendenserne!

Antorini

Undervisningsminister Christine Antorini uddelte priserne den 3. oktober ved en reception på Børsen. Foto: Karin Meldgaard Henriksen

Hos Dansk Erhverv er de også begejstrede for nytænkende elever som Dorthe Carlsen:

– Vi søger efter fagprøver, hvor eleven enten har fået rigtig gode ideer, der fanger tendenser i tiden af betydning for detailhandelen, eller fagprøver hvor eleven har boret sig langt ned i en særlig problemstilling og demonstreret et særligt kendskab, siger Svend Berg, der uddannelseschef i Dansk Erhverv.

Dorthe Carlsen har trods den flotte fagprøve sagt et – forhåbentlig midlertidigt – farvel til detailbranchen. Hun er netop begyndt på Roskilde Universitetscenter, hvor hun læser samfundsvidenskab.

– Jeg savnede noget mere økonomi. Min uddannelse i detail ser jeg som den bedste bund, man kunne ønske sig, lyder der fra Dorthe Carlsen.

Landsklubben Magasin Elev