HK-formænd går i kødet på forringelserne på dagpengene

07. oktober 2014  |  HK Privat  |  HK Handel

Med en stor annoncekampagne sætter HK/Privat og HK HANDEL fokus på de store problemer, som dagpengereformen har skabt. Flere end 40.000 mennesker er faldet ud af dagpengesystemet

Dagpengekampagne

- De værste dagpengeforringelser skal repareres. Dem i akut klemme skal have hjælp, og optjeningsperioden skal ned på 26 uger. Sådan lyder opsangen fra HK/Privat og HK HANDEL til Christiansborgpolitikerne på Folketingets åbningsdag.

Det kan politikerne læse i en annonce, der bliver bragt i aviser landet over, blandt andet i de tre store morgenaviser Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken.

- Dagpengekommissionen kommer først med sine anbefalinger om et år, men det kan de arbejdsløse ikke bruge til noget. 40.000 er allerede faldet ud af dagpengesystemet, så Folketinget må handle nu i stedet for at sylte de ramte, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat, og Per Tønnesen, formand for HK HANDEL, i en fælles udtalelse.

Længere opsigelsesvarsler bliver et krav

- Fagbevægelsen bliver nødt til at kræve mere strikse overenskomster med længere opsigelsesvarsler, når politikerne klipper hul i sikkerhedsnettet. Det vil blive dyrt for virksomhederne. For at undgå det bør politikerne rette op på deres fejl, lyder det fra de to HK-formænd.

Blandt HK/Privats medlemmer er der da også opbakning til kravet om at sætte genoptjeningsperioden ned til et halvt år. Det viser en webrundspørge blandt mere end 900 modtagere af HK/Privats nyhedsbrev.

Her svarer 45 procent, at den bør være et halvt år. 21 procent mener, at den bør være fleksibel efter ledigheden, mens kun 17 procent svarer, at perioden skal være et år som nu.

Samtidig svarer 42 procent, at partiernes holdning til dagpengespørgsmålet er afgørende for, hvor de sætter deres kryds til næste valg. Af dem forventer 59 procent at stemme på et af partierne, der stemte imod dagpengereformen (Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten). Kun 14 procent vil stemme på et parti, der stemte for reformen (Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, De Radikale og Liberal Alliance).

- Utilfredsheden med dagpengereformen er ikke til at tage fejl af. Drop den stivnakkede stædighed og få løst problemet én gang for alle, siger Simon Tøgern.

Annoncen bringes i dag (Folketingets Åbningsdag) i:

BT, Berlingske Tidende, Bornholms Tidende, Ekstra Bladet, Fyens Stiftstidende, Arbejderen, Dagbladet Ringsted-Roskilde-Køge, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt (Kalundborg-Holbæk), Sjællandske, Lolland-Falsters Folketidende, Århus Stiftstidende, Randers Amts Avis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing Skjern, Folkebladet Lemvig, Skive Folkeblad, Morsø Folkeblad, JydskeVestkysten, Metroxpress, Jyllands-Posten, Nordjyske Stiftstidende, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad, Fyns Amts Avis og Politiken.

Arbejdsmarked Ledig Fyret

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK