Salling-elev vandt overbevisende førstepris i fagprøve

07. oktober 2014  |  Landsklubben Dansk Supermarked  |  Lene Vendelbo

Anders Dalgaard kan kalde sig Danmarks bedste detailelev. Eleven fra Salling i Aalborg har vundet Detailhandlens Fagprøvepris 2014.

Dansk Erhvervs fornemme festsal på Børsen i København blev i fredags fyldt med ord som ”fagprøve på ekstremt højt fagligt niveau”. De flotte ord faldt ved uddelingen af førsteprisen ved Detailhandlens Fagprøvepris – en pris, som Dansk Erhverv står bag, og som udløser en præmiesum på 25.000 kroner.
Den dygtige modtager var 21-årige Anders Dalgaard, som er udlært i Salling i Aalborg. Og da han skulle op på scenen for at modtage prisen, kunne den aldrende købmand Henry S. Meyer, som også er formand for priskomiteen, ikke dy sig:
–Giv mig en high five! udbrød formanden for priskomiteen begejstret. Der lød et ordentligt klask, og salen med de omkring 200 deltagere, som også talte undervisningsminister Christine Antorini (S), grinende behørigt.

Elevansvarlig: Anders er 120%

HK

Anders Dalgaard vandt Detailhandlens Fagprøvepris 2014. Foto: Karin Meldgaard Henriksen

En af deltagerne i prisuddelingen var Sannie Jacobsen, der var elevansvarlig for Anders Dalgaard. Hun gav ham følgende ord med på vejen:
– For det meste skal jeg hjælpe eleverne med at spænde buen lidt, men Anders var anderledes. Han viste fra starten, at han havde et højt ambitionsniveau – han spændte selv buen benhårdt. Anders Dalgaards mål var at få udelukkende 12-taller og at vinde både Sallings egen elevpris og Detailhandlens Fagprøvepris. Og i fredags nåede han således det sidste mål.

Fagprøve med fokus på det eksklusive

Antorini

Undervisningsminister Christine Antorini uddelte priserne den 3. oktober ved en reception på Børsen. Foto: Karin Meldgaard Henriksen

I fagprøven havde Anders Dalgaard valgt at lave salgsoptimering på espressomaskiner fra Krups:
– Salling er et stormagasin, som skal have en eksklusiv profil, så i stedet for at fokusere på sparebudskaber, ville jeg fokusere på en eksklusiv vare. Maskinerne ligger på en pris fra 5000 kr. til 13.000 kr. Målet var at ligge på niveau med julehandlen året før, hvor de havde solgt for 30.000 kr. over tre måneder.
– For at skabe opmærksomhed indrettede vi en kaffebar, hvor vi viste hele brygningsprocessen og bød på kaffe. Det betød, at mange kunder kom over de tekniske betænkeligheder, som man kan have ved at købe en espressomaskine, lyder det fra Anders Dalgaard. Kaffebaren kombineret med kundekonkurrencer og attraktive salgsaftaler med leverandørerne betød, at Anders Dalgaard kunne skrive 85.000 kr. i omsætning efter 14 dage – 50.000 kr. mere, end han havde budgetteret.

Udsigt til lederjob

Anders Dalgaards evner har Salling i Aalborg  også set, og han er nu førstemand i logistik. Men han stopper ikke der:
– Jeg stræber efter at nå en høj lederstilling indenfor detailbranchen, og mon ikke jeg om ti år er godt på vej. Om det stadig bliver inden for Dansk Supermarked er ikke til at sige, men første skridt er den akademiuddannelse i retail, som Anders Dalgaard læser ved siden af sit job.

Landsklubben Dansk Supermarked Elev