Store gevinster ved bedre psykisk arbejdsmiljø

07. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Færre sygedage og bedre mulighed for at udføre arbejdet med høj faglighed. Det er nogle af fordelene ved at forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø, viser en ny undersøgelse.

Når HK’ere, lærere, social-og sundhedsassistenter, sygeplejersker og andre offentligt ansatte oplever, at det psykiske arbejdsmiljø bliver prioriteret, er der langt mindre risiko for, at medarbejderne bliver sygemeldt med stress.

Det viser en ny medlemsundersøgelse blandt 27 organisationer for offentligt ansatte, hvor 2.714 personer fra blandt andet HK Kommunal har deltaget.

HK Kommunals næstformand Mads Samsing peger på, at der er klare gevinster ved at prioritere et godt psykisk arbejdsmiljø:

- Vi kan se, at mange arbejdsgivere er opmærksom på potentialet. Men der er også en stor del, hvor det psykiske arbejdsmiljø er nedprioriteret. Og det undrer mig. Netop fordi gevinsterne for både arbejdsgiverne og medarbejderne ligger lige foran næsen, siger Mads Samsing.

Ingen handling giver mere sygdom

Mads Samsing

50 procent af de adspurgte er helt eller overvejende enige i, at der bliver arbejdet systematisk med at forebygge psykiske arbejdsmiljøproblemer. 41 procent er helt eller overvejende uenige i, at det sker.

Ser man på gruppen, hvor de ikke oplever, at der bliver gjort nok for det psykiske arbejdsmiljø, så har 18 procent været sygemeldt med arbejdsrelateret stress inden for de seneste år. Det gælder kun for seks procent af dem, hvor der bliver arbejdet systematisk med at forebygge psykiske arbejdsmiljøproblemer.

- Sammenhængen er åbenlys. Der er behov for, at flere arbejdsgivere tager problemet alvorligt, siger Mads Samsing.

Faglighed og kvalitet

Ifølge undersøgelsen er der også en klar sammenhæng mellem et godt psykisk arbejdsmiljø og kvalitet i arbejdet.

Hvis man arbejder et sted, hvor psykiske arbejdsmiljøproblemer bliver forebygget, så oplever 79 procent, at de kan udføre arbejdet fagligt tilfredsstillende mod kun 43 procent, de steder, hvor problemerne ikke bliver forebygget.

Undersøgelsen er en del af kampagnen "Vores aftaler, din styrke", som 34 faglige organisationer har sat i værk forud for overenskomstforhandlingerne 2015.

De offentligt ansattes overenskomstforhandlinger med KL og Regionerne begynder efter nytår. Her er et centralt tema netop det psykiske arbejdsmiljø, fordi øgede krav til den enkelte medarbejders tid og produktivitet kombineret med færre ressourcer skaber øget stress og psykisk pres.

Se kampagnen her – www.voresaftalerdinstyrke.dk - og del gerne, hvis du ønsker fokus på et bedre psykisk arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljø

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

Har du også læst...

Bliv udsendt med Tandsundhed uden grænser

23. januar 2018  | HK Kommunal

Har du lyst til at gøre en forskel som tandklinikassistent, er der rig mulighed for det i et projekt i Rwanda eller Vestbredden i Palæstina. Fristen er d. 15. marts

OK-forhandlingerne går nu for alvor i gang

22. januar 2018  | HK Kommunal

Fem ugers timeout bliver nu afløst af reelle forhandlinger om de fremtidige løn- og arbejdsforhold for HK’erne og de øvrige i alt 550.000 medarbejdere i kommuner og regioner. I HK Kommunal ser man nu frem til at tage fat på vigtige spørgsmål om lønstigninger, fritvalgs-ordning og kompetencefonde.

Man skal ikke finde sig i chikane

22. januar 2018  | HK Kommunal

På kommunale arbejdspladser, hvor ansatte trues og intimideres, skal man have en grundig afklaring af, hvad man skal kunne tåle. De groveste tilfælde skal anmeldes til politiet, mener en ekspert.

Se alle nyheder

Åben i dag 08-17