DSB´s lavtlønsstrategi fejler

08. oktober 2014  |   |

Igennem de senere år har HK Trafik & Jernbane måttet konstatere, at en hel del af de traditionelle jobs der normalt besættes af HK’ere, er blevet bemandet med akademikere.

Det har været et surt show i den udstrækning, at hver gang et job udvikler sig interessant og spændende, så kan man være sikker på, at det bliver besat med en akademiker når HK’eren fratræder af den ene eller anden grund. Mange HK’ere har med rette følt sig fravalgt som jobansøgere – og rutinemæssigt henvist til at søge på mindre interessante jobfunktioner.

Hvad er så fidusen for DSB – er det ikke en dårlig forretning lønmæssigt. Her er et kvalificeret bud!

Akademikere er billigere de første år af deres ansættelse end en HK’er med længere anciennitet. Derfor var ideen, at tage akademikere ind i de lidt dyrere HK – jobs, og så håbe at de forsvandt igen efter nogen år bl.a. på grund af bl.a. manglende udfordringer i jobbet.

Men det skete bare ikke fordi arbejdsløsheden blandt akademikere er relativ høj, så der ikke er tilstrækkeligt med andre jobs de kan søge. Altså forbliver de i HK – jobbene og forsøger helt naturligt at udvide jobbet i akademisk retning og gøre sig uundværlige. Godt understøttet af chefer som føler de får status af at omgive sig med flest mulige akademikere – men som ikke lige har fattet hvad projektet går ud på. At de skulle afgives igen når lønnen overstiger HK’ernes - og erstattes af nye akademikere.

Hvem skal nu betale for den strategi

Hvad gør en virksomhedsledelse så når de af gode grunde ikke bare kan iværksætte fyringer i en personalegruppe bare fordi den kræver sin ret til reelle lønforhandlinger.

Ja man kan jo åbenbart forsøge sig med at nægte at gennemføre de aftalte lønforhandlinger i håbet om at man kan slippe afsted med det. Men så kender man vist ikke meget til ”den danske model” og det fagretslige system. Desværre kender vi i skrivende stund ikke ”Plan B” – hvis en sådan eksisterer. Men det skal blive en interessant føljeton.

Og nu duer HK’erne sikkert pludselig igen – og mon ikke nogle konsulenter kan finde ud af hvordan de mange unødigt akademiske jobfunktioner igen kan rulles tilbage til det niveau der er brug for. Lykkedes det ikke så kan DSBs bestyrelsen roligt nedjustere sin forventninger til de kommende regnskaber. Og så er det jo ikke bare AC’ernes løn der skal reguleres – det er hele vejen rundt i medarbejderskaren – og det er flere års lønefterslæb der er i spil.

Det her er tæt på at ligne den personalestrategi vi kender alt for godt fra lavpris flyselskaberne - med den betydningsfulde forskel at DSB ikke er et lavprisselskab. Provenuet af besparelserne går direkte i lommen på Finansministeriet – så måske har vi der forklaringen på at Moderniseringsstyrelsen støtter DSBs ledelse.

Løn