I pressen: Arbejdsmiljø, dagpenge og sygdom

08. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK Kommunal har i ugens løb markeret sig i såvel landsdækkende som i regionale medier. Læs udvalgte omtaler her.

Tavse radikale har løsningen

I flere debatindlæg skriver formanden for HK Kommunal Sjælland, Michael Rosenberg, om de Radikales forhold til dagpengereformens konsekvenser: Der er blandt de radikale lokalformænd på Sjælland stille i debatten om dagpengereglerne. Det kan godt være, at de radikale på Christiansborg har svært ved at få øje på, hvordan reformen virker helt derude i Vig, i Holme-Olstrup eller i Nørre Alslev. Men det kan da ikke også gælde jer, partiets sjællandske formænd: Oplever I slet ikke, at dagpengereformen har en slagside? At tusinder af mennesker, som falder ud af dagpengesystemet, er en katastrofe for samfundet og den enkelte? Stå nu frem som lokale partiformænd. Et trygt dagpengesystem skal give menneskelig og økonomisk sikkerhed til dem, der har mistet deres arbejde.

Sjællandske, Dagbladet Køge m.fl., 6. oktober 2014

25%

Eller det, der svarer til mindst 7.000 kroner ekstra på det månedlige budget. Det er den gevinst, en lønmodtager i gennemsnit opnår ifølge HK Kommunal ved at være dækket af en overenskomst mod kun at være sikret af lovgivningen.

Søndagsavisen m.fl., 5. oktober 2014

Sygenærvær - en ny forbandelse?

Formand for HK Kommunal Østjylland skriver i en kronik om medarbejdernes sygefravær og arbejdsvilkår: Danskerne sætter rekord i sygenærvær. Vi går ofte på arbejde, selv om vi er syge og burde blive hjemme i sengen. Fagligt sammenhold er recepten, hvis vi skal denne syge kultur til livs. Sygenærvær er et symptom på, at lønmodtagerne 'tåler og tier' i højere grad end tidligere. Hvad skal der gøres? For det første må vi gå sammen på tværs af faggrænser og sige fra over for arbejdsgivernes konstante forsøg på at udvide ledelsesretten. For det andet må vi gå sammen på tværs af landegrænserne og formulere et alternativ til krise-og nedskæringspolitikken. Nu og her kan vi starte med at forstå dybden i dagpengereformen. Men det lykkes kun, hvis fagbevægelsen forstår at gå i spidsen for den brede befolknings ønsker om tryghed i arbejdsdag og hverdagsliv. Så vi ikke behøver at gå syge på arbejde.

Århus Stiftstidende, 5. oktober 2014

Panelet – hvad er det, der stresser på arbejdspladsen?

Under overskriften, Dårligt arbejdsmiljø tredobler risikoen for arbejdsrelateret stress, svarer HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, i et interview på, hvad der stresser, og hvad der kan gøres: Det er et meget stort arbejdspres samt konstante forandringer og forstyrrelser, der gør, at medarbejderen ikke kan fordybe sig. Hvis der ikke er rum til fordybelse, så skubber man konstant store opgaver foran sig, og det går ud over både kvalitet og trivsel. Meget forskning tyder på, at hvis ledelsen bakker medarbejderne op og sørger for, at medarbejderne har de samarbejdsrelationer, der skal til, for at de kan løse opgaverne, så skaber det et godt psykisk arbejdsmiljø. Man kan jo tilrettelægge sig ud af meget, men jeg tror, at der er brug for en grundlæggende forståelse af, at psykisk arbejdsmiljø er noget, man har sammen, og et kollektivt problem kan vi ikke løse med individuel hjælp.

BT, 3. oktober 2014

Et godt psykisk arbejdsmiljø giver mindre stress

Et godt psykisk arbejdsmiljø taler sit klare sprog. Færre syge medarbejdere og fagligt overskud og stolthed i jobbet. Det viser en ny undersøgelse blandt 2.700 offentligt ansatte fra 27 organisationer herunder Danmarks Lærerforening, FOA, Dansk Sygeplejeråd og HK Kommunal. Undersøgelsen viser, at 18 procent af de medarbejdere, som oplever, at der ikke bliver gjort nok for det psykiske arbejdsmiljø, har været sygemeldt inden for det seneste år med arbejdsrelateret stress. Det gælder kun for seks procent af dem, som mener, at der bliver arbejdet systematisk med at forebygge problemerne. Hvis man arbejder et sted, hvor problemerne bliver forebygget, så oplever 79 procent, at de udfører arbejdet fagligt tilfredsstillende mod kun 43 procent de steder, hvor problemerne ikke bliver forebygget.

Ritzau m.m.fl, 2. oktober 2014

Tag flere elever

Brian Andersen, formand for HK Kommunal Nordjylland, slår i et debatindlæg til lyd for, at kommunerne ansætter flere HK-elever: Hjørring Kommune tager ansvar på sig og forpligter sig til at arbejde for, at 25 procent af en ungdomsårgang gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse senest i 2020. Jeg ser gerne, at alle kommuner i Nordjylland og regionen, ansætter mange flere HK elever. Ud af de vedtagne budgetter for 2015 kan jeg ikke få øje på, at man tager det ansvar på sig. Tværtimod er oprettelse af HK uddannelsespladser samlet set i de nordjyske kommuner halveret i de sidste 10 år. Kommunerne og regionen mister fagligheder og kvalifikationer, uden at man tager de nødvendige skridt til at oplære nye i tide. Der er brug for en hurtig handling, for ungdomsarbejdsløsheden er på 12,4 procent.

Nordjyske Stiftstidende, 1. oktober 2014

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK