Mads Samsing får central international post

08. oktober 2014  |  HK Kommunal  |

HK Kommunals næstformand er netop blevet valgt som formand for lokal- og regionalkomitéen i European Federation of Public Service Unions.

EPSU, der er en forkortelse af European Federation of Public Service Unions, har fået en dansk formand for en af de fire faste komitéer. Mads Samsing, der har været dansk repræsentant i komitéen siden 2012, skal nu stå i spidsen for arbejdet i lokal- og regionalkomitéen.

Desuden er Mads Samsing på grund af valget som formand også blevet udpeget til næstformand i det, der bliver kaldt den sociale sektordialog for lokal og regional forvaltning. Den sociale sektordialog er et partssamarbejde mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, hvor arbejdsgiverne sidder på formandsposten.

- I mine øjne er der tre lige vigtige spor i det internationale arbejde: Indflydelse, solidaritet og læring. For at komme med et eksempel på, hvor meget det internationale arbejde rent faktisk har indflydelse på vores arbejdsvilkår i kommuner og regioner, så er cirka halvdelen af dagsordenspunkterne på et kommunalbestyrelsesmøde eller et regionsrådsmøde direkte eller indirekte påvirket af EU, lyder det fra Mads Samsing, der tilføjer:

- EU fylder måske ikke så meget i vores hoveder til dagligt, men det, der bliver besluttet i EU, betyder altså rigtig meget for vores dagligdag.

Fokus i fremtiden

Mads Samsing

Ifølge Mads Samsing kommer han hen over de næste år til at fokusere det internationale arbejde på eksempelvis omstruktureringer i den offentlige sektor, anbefalinger i forhold til rekrutteringe og uddannelse af medarbejdere, ændringer i den offentlige service som følge af digitalisering samt hvordan partssamarbejder og social dialog kan bidrage til et godt arbejdsmiljø i kommuner og regioner.

Den komité, hvor Mads Samsing er valgt som formand, har også en arbejdsgiverpart. Den hedder CEMR (The Council of European Municipalities and Regions), hvor både KL og Danske Regioner er medlemmer.

Mads Samsing er blevet valgt for en 5-årig periode og tager over efter Anders Hammerbäck fra Vision i Sverige.

Fakta om EPSU

EPSU repræsenterer omkring 8 millioner offentligt ansatte i hele Europa. EPSU er den største af de europæisk brancheorganisationer under den europæiske sammenslutning af fagforeninger ETUC. Desuden er EPSU også den europæisk region i den internationale sammenslutning af offentligt ansattes organisationer. Det der hedder PSI.

EPSU er desuden arbejdstagerpart i en række af de europæiske sociale sektordialoger. Eksempelvis på området for lokal og regional forvaltning og på sygehusområdet.

Læs mere om EPSU hos OAO.

Arbejdsmarked Organisering Politik